Blogit

Digimarkkinointi ja viimeisen klikkauksen harha

Analytiikasta ajautuu usein katsomaan vain niitä hyviä tai helppoja lukuja. Jos data sanoo, että kaikki myynti tulee suorasta liikenteestä, kannattaako lopettaa kaikki mainonta? Ei tietenkään.

Digimarkkinointi ja viimeisen klikkauksen harha

Data on vastaus kaikkeen, uusi öljy ja se mullistaa KAIKEN!1! Kun päästään yli tästä hypestä, huomataan, että todellisuudessa kattavakin data voi olla petollista. Analytiikasta ajautuu usein katsomaan vain niitä hyviä tai helppoja lukuja. Jos data sanoo, että kaikki myynti tulee suorasta liikenteestä, kannattaako lopettaa kaikki mainonta? Ei tietenkään.

Markkinointi on kontaktilaji

Analytiikkatyökalut antavat usein oletuksena kaiken kunnian konversiosta sille kuuluisalle viimeiselle klikille. Kaikkea kunniaa se ei kuitenkaan ansaitse, vaikka arvokas onkin. Yleensä ennen viimeistä klikkiä on asiakkaalla useita kontaktipisteitä erinäisiin sisältöihin ja mainoksiin.

Esimerkiksi omassa koulutuskaupassamme yli 70 % asiakkaista vierailee sivuillamme vähintään kahdesti ennen ostoa – ja kahdella eri tavalla. Usein ensikosketus saadaan Google-haun avulla, sen jälkeen törmätään sisältöön tai mainokseen Facebookissa ja lopullinen ostos tehdään saapumalla sivuille suoraan kirjoittamalla osoite url-kenttään.

Apua Attribuutiomalleista

Digimarkkinointi – Attribuutiomallit Google Analyticsistä saat ulos erilaisia attribuutiomalleja (kuva), jotka ovat korvaamaton apu ostopolun ymmärtämisessä. Lineaarinen malli antaa jokaiselle kontaktille saman arvon ja vaimenemisaika antaa tuoreille liikenteen lähteille aiempia enemmän arvoa. Parhaan ymmärryksen polusta saat, kun aidosti käytät aikaasi analytiikan tutkimiseen, käyt läpi useita eri attribuutiomalleja ja teet näistä johtopäätöksiä.

Attribuutiomallit löydät Google Analyticsistä Konversio-otsikon alta.

Tiedätkö, miten asiakkaasi ostaa?

Google Analyticsin yleiskatsaus tarjoaa hyvän – no – yleiskatsauksen. Jos konversioprosentti nousee pikkuhiljaa, jotain tehdään oikein. Mutta mitä? Sitä ei yleiskatsaus enää kerro. Oikein käytettynä data voi olla markkinoijan paras ystävä, mutta tiedon arvo piilee sen hyödyntämisessä – data itsessään on arvotonta.