“Kaikkihan sitä tekee” ei vieläkään tarkoita, että kaikki sitä osaa.
Kustannustehokkaan some-markkinoinnin mantra alkaa olla valtavirtaa, mutta monella on silti yhä hakusessa, miten oikeasti olla tuloksellinen tällä yhä tukkoisemmalla markkinapaikalla.
Jopa 76% amerikkalaisista pk-yrityksistä kokee, ettei some-markkinointi tuota tulosta. Rikki ei kuitenkaan ole media, vaan yritysten lähestymistapa siihen.
Jos siis sinusta tuntuu, että maailman väestöstä jo lähes kolmanneksen kustannustehokkaalla ja vaikuttavalla tavalla tavoittava media on rikki, voisiko se johtua jostain näistä neljästä syystä?
1. Sinulta puuttuu some-strategia
Ykkössyy sille, että ihan kaiken kokoiset brändit uppoavat sosiaalisessa mediassa on strategian puute. Jotta voi vaikuttaa, täytyy ensin tavoittaa ja tulla huomatuksi. Ilman suunnitelmaa tästä on tullut sosiaalisessa mediassa, kuten koko world wide webissä, entistäkin vaikeampaa.
Strategia on paras kelluke sisältömeressä, jonne yrityksen on yhä helpompi hukkua.
Some-strategia vastaa siihen, miten, missä ja milloin kohtaamme asiakkaan digitaalisessa maailmassa. Se luo raamit brändisi olemassaololle siellä, missä kohderyhmäsikin on ja estää sinua ajautumasta identiteettikriiseihin tai kadottamasta suuntaa kovemmissakaan tyrskyissä.
Tunnista tavoitteesi ja valikoi kanavat tuon tavoitteen saavuttamiseksi. Mittaa, älä mutuile. Luo sisältösuunnitelma ja määritä tekemisellesi sekä resurssit että rahaa. Muista, että tuloksellinen some-markkinointi on 10% teknologiaa, 90% ihmistyötä.
2. Ylitaktikoit
Toimintaympäristössä, jossa muutos on normitila kannattaa muistaa, että kaikkeen ei kannata lähteä mukaan. Tulee uusia kanavia, uusia käyttötapoja, uusia toiminnallisuuksia. Kaikki niistä ei palvele sinua. Älä ole elohiiri ja tartu jokaiseen uuteen trendiin, ellei se tue tavoitteitasi.
Some-strategia syö näyttäviäkin taktiikkaliikkeitä aamupalaksi. Luota suunnitelmaasi.
Somessa tulosta haettaessa tarvitaan kokeilumentaliteettia, mutta myös harkintaa. Yksikään kampanja ei korvaa pitkäjänteistä, suunnitelmallista sisällöntuotantoa ja läsnäoloa.
3. Et käytä aikaa
Amerikkalaisen kyselyn mukaan 75% pienyrittäjistä käyttää viikossa vähemmän kuin kaksi tuntia aikaa markkinointiin Facebookissa. Alla tarkempia lukuja avattuna.
Kuinka paljon aikaa käytät viikossa yrityksesi Facebook-markkinointiin?
- Vähemmän kuin 1 tunnin – 58%
- 1–2 tuntia – 16%
- 3–5 tuntia – 5%
- 6–10 tuntia – 5%
- 10+ tuntia– 10%
Nämä numerot ovat järjettömiä – siis ainakin tuloksellista some-markkinointia tositarkoituksella tekevän näkökulmasta. Milloin viimeksi itse sait aikaiseksi mitään merkityksellistä missään samalla tuntimäärällä? Jokainen, joka treenaa mitä tahansa lajia tietää mikä ero 10 ja 1000 toiston välillä on.
Miksi some-markkinoinnissa on vaikeaa hyväksyä, että tulokset vaativat työtä ja aikaa? Vaikuttava some-presenssi ei synny itsestään.
4. Et mainosta
Facebook on yksi maailman suurimmista mainosmedioista, jossa näkyvyydestä täytyy maksaa. Kohderyhmälle merkityksellisen sisällön lisäksi tuloksellinen some-markkinointi vaatii vuonna 2017 myös mainosrahaa.
Tämä ei vaadi pankin ryöstämistä. Mainostaminen sosiaalisessa mediassa on vielä todella kustannustehokasta. Kuitenkin ollakseen sitä – siis kustannustehokasta – vaatii mainonta somessa tuekseen kohderyhmälle merkityksellistä sisältöä ja suunnitelmallisuutta.
Tunnistatko, että jostain edellä listatuista kohdista some-markkinointisi vuotaa?
Jos kyllä, on aika ottaa äyskärin lisäksi käteen järkevämmät työkalut.
Se, että periaatteessa markkinoija nykyisin kulkee kuluttajan käsissä 24/7 ei vielä tee vaikutusta kehenkään. Kuluttajan kuljettaminen tunteiden kautta kassalle ei tapahdu automaagisesti vain ilmestymällä paikalle ja puhumalla pelkästään itsestään – pahimmassa tapauksessa vieläpä itsekseen.
Some-markkinointi vaatii aikaa ja työtä, jota ei voi aliarvioida, jos haluaa nähdä tuloksia.