”Toimitusjohtajat ovat laiskamatoja sosiaalisen median suhteen”, kuuluu Überceon otsikko. Heidän tutkimuksensa mukaan sadan yhdysvaltalaisen huipputoimarin joukossa vain kahdella on Twitter-tunnus. 13:lta löytyy LinkedIn-profiili, ja vain kolmella heistä on yli 10 jäsentä verkostossaan. 21:llä on henkilökohtainen Facebook-profiili, joiden kaverimäärillä ei juuri juhlita: Kenneth Lewis (Bank of America) on kerännyt eniten kavereita (13kpl), ja Exxon Mobilin toimitusjohtajalla niitä ei ole vielä yhtään. Yksikään noista sadasta ei pidä blogia.

Überceo väittää toimitusjohtajien pelkäävän sosiaalista mediaa, tai sitten heidän aikansa tai tietotaitonsa ei vain riitä moiseen. Olisiko korkealla pallilla istuvien sitten syytä ottaa osaa sosiaalisen median myllytykseen? Mashablen Sharlyn Lauby kirjoittaa artikkelissaan osallistumisen merkityksestä liiketoimintaan. Toimitusjohtajan twiittaaminen voi paitsi poikia uusia asiakkaita, myös johdattaa potentiaalisten uusien työntekijöiden jäljille. Lauby kertoo, että Communispacen tj. Diane Hessan yhdistää oppilaita ja työnantajia, pitäen samalla silmällä nuorien toimintaa webissä. Tällä tyylillä Hessan on päätynyt useisiin uusiin rekrytointeihin.

Sosiaalisen median kanavat ja tekniikat ovat usein sekä ilmaisia, että tehokkaita, riippuen kohdeyleisöstä. Laubykin kertoo, että potkulautafirman kannattaa kalliiden mainosten sijaan pistää videonpätkä Youtubeen, jossa se tavoittaa kohdeyleisön ilmaiseksi. Uskoisin, että mainososaston touhujen ohella tärkeää on myös toimitusjohtajan osallistuminen sosiaaliseen mediaan. Asiakkaan näkökulmasta yritys näyttää maanläheiseltä ja helpommin lähestyttävältä, kun yrityksen korkein pomo lisää päivityksen Facebook-seinällensä. Päättäjän on myös hankala ottaa kantaa sosiaalisen median käyttöön markkinoinnissa, jos ei itse tiedä siitä mitään.

Johtajien mielipiteitä arvostetaan. Siksi löytyykin monia innokkaita, jotka imevät itseensä lempijohtajansa lausahdukset ja pitävät niitä erityisen merkityksellisinä. Syy voi olla yksinkertainen: on muodikasta tykätä samasta kahvimerkistä kuin Steve Jobs.

Tämän bloggasi uusi tuotantoassistenttimme / harjoittelijamme Melina Mäntylä

Lähteet:

http://www.uberceo.com/ceoslackers

http://mashable.com/2010/06/14/ceos-social-media-real-results/