Grapevine #Somedrinkit

Grapevinen #somedrinkit houkutteli paikalle some-osaajia kuulemaan, kun asianajaja Elina Koivumäki pureutui sosiaalisen median juridiseen puoleen. Mitä Elinalta opimme?

– ”Mutta kun kaikki muutkin tekee niin” ei auta perusteluna oikeudessa, jos somessa on rikkonut lakia, Elina painottaa.

Somen sääntely

Vaikka Suomen laissa ei termiä ”sosiaalinen media” ole, ei somessa silti voi tehdä ihan mitä tahansa. Somessa noudatetaan lainsäädäntöä, oikeuskäytäntöä, viranomaisohjeita ja some-palveluiden sopimusehtoja.

Joskus laki ja palveluiden ehdot ovat ristiriidassa. Kumpaa silloin tulisi noudattaa?

– Ehdottomasti Suomen lakia, jos sisältö on suunnattu suomalaisille. Silloin ollaan selvemmillä vesillä, Elina neuvoo.

Älä sorru piilomainontaan

Kuten perinteisessä mediassa, myös somessa laki säätelee sekä kuluttaja- että B2B-markkinointia. Markkinoinnista on käytävä selkeästi ilmi sen kaupallinen tarkoitus ja kenen lukuun sitä toteutetaan. Esimerkiksi blogin lukijalla on oikeus tietää, milloin häneen yritetään vaikuttaa kaupallisesti.

Asiakaspalvelu somessa

– Lähtökohtaisesti suosittelen käsittelemään kaikki yksittäistä asiakasta koskevat asiat yksityisesti, Elina opastaa. Ensinnäkään somekanavat eivät välttämättä ole riittävän tietoturvallisia alustoja. Lisäksi tietosuojalainsäädäntö astuu kuvioon, jos kyseessä on henkilötietojen käsittelyä.

Tämä voi kuitenkin aiheuttaa raivoa somekansassa, joka vaatii vastauksia. Elina neuvookin vastaamaan perusteluin, miksi asiaa ei voi käsitellä julkisesti somessa, mutta se käydään asianomaisen kanssa läpi.

Huomioitavaa kuvakilpailuissa

Muista pyytää lupa kuvan käyttöön aineistossa tunnistettavasti esiintyviltä henkilöiltä sekä sen kuvaajalta.

Onko hashtagin lisääminen kuvaan luvan antamista?

– Tämä on hämärää aluetta, Elina huokaa. Itse hashtagin olisi hyvä olla sellainen, että sitä käyttävä tietää osallistuvansa kilpailuun, esimerkiksi #evershedskisa.

Kerro osallistumisehdoissa myös, mihin tarkoituksiin osallistuja antaa materiaalinsa julkaisuoikeuden ja että osallistuja ei saa laatia tai toimittaa sisältöä, johon on luvatta otettu immateriaalioikeuksilla toiselle suojattua aineistoa.

Kuvaaminen tapahtumissa

Jos kyseessä on markkinointi- tai mainoskäyttö, kuvien käyttämiseen on kysyttävä lupa niissä esiintyviltä tunnistettavilta henkilöiltä. Kun yritys isolla vaivalla järjestää tapahtuman, on sieltä tietysti mukava ottaa kuvia ja jakaa ne somessa. Onko se mainoskäyttöä?

– Kaupallisten yritysten some-kanavat ovat lähtökohtaisesti kaupallisia, myyntiä edistäviä kanavia, Elina toteaa.

Selustansa voi varmistaa informoimalla kuvaamisesta ja kuvien käyttötarkoituksesta selkeästi tapahtuman osallistujille.

Muista immateriaalioikeudet

– Älä vesitä omaa tuotemerkkiäsi, Elina neuvoo. Esimerkiksi kännykkä ja heteka olivat alun perin suojattuja tuotemerkkejä, joista on tullut yleiskieltä.

Älä loukkaa muiden immateriaalioikeuksia. Markkinointikäyttöön on aina saatava ennakkolupa. Siteeraaminen mainoksessa luo mielikuvan kaupallisesta yhteistyöstä.

Kun jaat esimerkiksi kuvan somessa, kyseinen somekanava saa sopimusehtojensa mukaan rajattoman käyttöoikeuden siihen.

– Onko sinulla oikeus antaa somekanavalle oikeus tähän materiaaliin? Elina herättelee.

Somessa työntekijän edustajana vai yksityishenkilönä?

Rajanveto työ- ja yksityiselämän välille on somessakin hankalaa. Lainsäädännön kannalta työntekijän lojaliteettivelvoite ulottuu myös someen. Myös yrityksen liikesalaisuudet on suojattu lainsäädännöllä.

Työnantajalla on oikeus määrätä työajan ja -välineiden käytöstä eli työnantaja voi kieltää somen käytön työaikana ja -laitteilla. Elina kuitenkin suosittelee ennemmin some-ohjeistusta kuin totaalikieltoa.

Seuraavat #somedrinkit järjestetään ke 6.4. klo 15:30. Aiheena Twitter Suomi ja asiantuntijana Oliver Nybergh.

Eversheds Asianajotoimisto Oy:n osakas Elina Koivumäki on erikoistunut markkinointiin, myyntiin, Internetiin, sosiaaliseen mediaan, tietosuojaan, kuluttajarahoitukseen sekä tekijänoikeuksiin ja domain-nimiin liittyvään juridiikkaan. Elinan blogiin pääset tästä.

_PPL3917_PPL3932_PPL3844_PPL3999

Kuvat: Anu Laitila Grapevine Media Oy

Lisää kuvia löydät Facebookista.