Sosiaalisen median panosten tuottavuudesta keskustellaan vilkkaasti. Pitäisikö tuloksia mitata myynnissä? Bisneksessä kaikki vaikuttaa kaikkeen, joten vastaus kysymykseen on moniselitteinen: kyllä ja ei.

Sosiaalisen median tekemisten pitäisi aina lopulta johtaa kohentuviin lukuihin esimerkikisi myynnissä tai kustannusten säästämisessä, mutta niiden mittaaminen suoraan esimerkiksi Facebookin fanisivulta tulleiden klikkien ja ostotapahtumien kautta ei tule todennäköisesti tuottamaan sinulle heti sellaista tulosta kuin haluaisit nähdä. Onhan ensin kerättävä riittävästi faneja, rakennettava suhdetta, kommunikoitava ja lopuksi voidaan harkita sitä myyntiäkin.

Pitkällä aikavälillä, jos vain maltat olla johdonmukainen, tulet todennäköisimmin näkemään tulokset liiketoiminnan luvuissa myös webanalytiikassasi. Ota sosiaalisen median tekemisten aloitusaika mukaan raporttiesi aikajanalle ja ala seuraamaan kehitystä. Kasvaako orgaaninen hakukoneliikenne, haetaanko brändiäsi enemmän, entä tunnettuus, pystytkö pienentämään mediabudjettiasi tai jättämään sieltä pois jotain tehottomampaa?

Sosiaalinen media on kaikkea muuta kuin suora ja tyrkyttävä myyntikanava. Se vaatii vuorovaikutusta, suhteiden rakentamista, keskustelua, kuuntelua, oppimista, tunnettuuden lisäämistä, palvelua. On itsestäsi kiinni mitä haluat ja tavoittelet. Pelkkiin myyntilukemiin katsominen lyhyellä aikavälillä saattaa pilata ne hienot toimenpiteet, joilla olet aloittanut.

Kun teet asioita liiketoiminnan kehittämiseksi, niin pitäisihän sen lopulta lisätä myyntiäkin – eikö?

Tämän bloggasi Hanna Kuoppala.