Facebook -sivun elämän ylläpito sisältöineen, kommentteineen ja promootioineen on monelle markkinoijalle jo sujuvaa arkea. Perusasiat toimintoineen alkavat olla hanskassa. Seinällä jutut lentävät, erilaiset aktivoinnit ja kilpailut terästävät arkista tekemistä. Pahimmat vihapuheetkin on seinällä vältetty ennakkopeloista huolimatta.

Haasteita silti riittää. Vaikka sinulla olisi kasassa kymmeniätuhansia faneja, et silti tavoita niitä kaikkia kerralla. Osaa et tavoita ehkä koskaan sen jälkeen, kun tykkää -nappula on klikattu pohjaan.

Esimerkiksi omat asiakkaamme tavoittavat yhdellä seinäpäivityksellä n. 20-50% faneista. Iso osa kohdeyleistöstä jää siis aina mustaan aukkoon jo pelkästään siitä syystä, että kaikki tykkääjät eivät tietenkään ole juuri julkaisuhetken aikaan ruutujen ääressä.

Sisältö vie pitkälle

Sivun seinäpäivitysten sisältö on tavoittavuuden kannalta avainasemassa. Jos sisältö on mielenkiintoista ja toimii fanien keskuudessa, niin pääset edelleen heidän uutissyötteisiin. Jos viestisi ei kiinnosta esim. yksipuolisesta tuputuksesta tai sisällön mielikuvituksen puutteesta johtuen, niin joudut vääjäämättä paitsioon. Facebook arvottaa fanien näkemiä viestejä heidän reaktioidensa mukaan. Ei peukkuja, ei kommentteja, ei jakoja – ei näkyvyyttä.

Tiivis päivitystahti pitää porukan aktiivisena

Pari viikkoa sitten Hill and Knowlton julkaisi analyysin, jonka yksi mielenkiintoinen tulos  (s.22) oli se, että mitä enemmän postaat sitä enemmän saat reaktitoita aikaiseksi. Käy järkeen. Mutta mikä on sopiva tahti fanin kannalta?

Ollaan ison kysymyksen äärellä: miten usein seinällä kannattaa postitella, että se ei ala ärsyttämään? Voi olla, että itsekin joudumme tarkistamaan suosituksiamme tai ainakin kokeilemaan tiivistahtisempaa viestintää. En olisi koskaan aiemmin neuvonut asiakasta postaamaan useampaa kertaa päivässä, mutta joudun ehkä syömään sanani.

Itse esimerkiksi seuraan suopein silmin Pekka Haaviston ja Sauli Niinistön Facebook -sivujen päivitystahtia, sillä onhan kampanja kuumimmillaan juuri nyt. Täytyy takoa, kun rauta on kuuma. Kaikki ymmärtävät, että kyse on rajatusta ajasta, jolloin viestintä on todella tiivistä. Ehkä tästä voisi päätellä sen, että jos ympäristön pelimerkit sopivat, niin päivityksiä voi tehdä tiivistikin.

Mitä mieltä muut ovat päivitystahdista?

Kysyy Kuoppalan Hanna.