Mitä on markkinointi? Case luomukana eli markkinoinnin terminologiaa osa 1

Tiedätkö Sinä oikeasti, mitä on markkinointi? Moni luulee tietävänsä. Paras määritelmä markkinointiin liittyen, mihin olemme meidän toimistolla törmänneet, on Englannin markkinointiliiton määritelmä:

”Marketing is the management process responsible for identifying, anticipating and satisfying customer requirements profitably”. Eli vapaasti suomennettuna: ”Markkinointi on johtamisprosessi, joka ennakoi, tunnistaa, ja tyydyttää asiakkaan tarpeet kannattavasti.”

Mitä tämä tarkoittaa käytännössä?

Käytän esimerkkinä ravintolaa ja luomukanaa.

luomukana

Ravintolan omistaja ja johtaja itse tykkää lampaasta ja on ajatellut tarjota sitä myös asiakkaille. Fiksuna johtajana hän kuitenkin seuraa pöhinää ympärillään ja on pyytänyt tarjoilijoita vaivihkaa kyselemään asiakkailta ”mahdollisia toiveita menuun liittyen”. Ei soittoa mainostoimistoon. Eikä meille. Eikä kokkikaan vielä kasaa lammasvartaita.

Asiaa tovin tuumailtuaan ja systemaattisesti asiaa seurattuaan (esimerkiksi viikkopalavereissa ja verkossa) hän on huomannut, ettei kukaan kysele lammasta. Eikä siitä liioin pöhistä sosiaalisessa mediassakaan.

Tarjoilijat ovat saaneet asiakkailta palautetta ja varovaisia kyselyitä kanasta. Myös sana ”luomu” on mainittu. Luomukanoista puolestaan on ollut muutaman kerran asiaa tukun järjestämässä asiakastilaisuudessa, jossa on kerrottu kysynnän kasvusta. Sosiaalisessa mediassa muutama trenditietoinen kaveri on tehnyt asiasta jopa muutaman postauksen, joissa on kyselty mm. suositteluita luomukanaa tarjoavasta ravintolasta.

Entäpä jos vaihdetaan lammas luomukanaan?

1. Kehityspyyntö kokille kolmesta luomukana-ateriasta. Muuten vapaat kädet, kunhan mukana on luomukanaa. Johtamista.

2. Kanta-asiakkaille Facebook-kutsu erityiseen kanta-asiakas iltaan noin kuukauden päähän ja uudet illalliset koemaisteluun. Osallistamista.

Kanta-asiakasillan aikana tarjoilijat ja johtaja yhdessä kokin kanssa kuuntelevat tarkasti asiakkaiden palautteita ja kommentteja eri vaihtoehdoista.

Palaute on selkeä; vaihtoehto numero kolme saa yli 70 prosenttia äänistä ja kehut kokonaisuudesta.

Käsi sydämelle (ja lompakolle)

Aseta itsesi omistajan housuihin. Käsi setelinipun ympärille housuntaskussa (vanhanaikainen omistaja).

1. Paljonko mainos- tai markkinointitoimisto olisi veloittanut uuden ”lammasmenun” suunnittelusta ja toteutuksesta painokuluineen kaikkineen?

2. Paljonko sinulla, kokilla, tarjoilijoilla ja markkinointipäälliköllä olisi kulunut aika- ja energiaresursseja tähän rumbaan? Sinun resurssit, sinun rahat.

Tietämättä kysynnästä mitään. He ja me toteutamme mielellämme toimeksiantoja. Saadut tulokset ovat suorassa korrelaatiossa annettuun briiffiin, jossa on etukäteen selvitetty mm. kohderyhmän koko, arvot ja niin edelleen.

Johtopäätökset

Omistaja tekee päätöksen laittaa suosituimman luomukanan listalle ja ohjeistaa kokin materiaalitilauksiin liittyen. Myös tarjoilijoille vinkataan tulevasta uudistuksesta.

Vasta nyt soitat mainostoimistoon ja meille tänne digitoimistoon. Monitoimistomallia. Samalla huomaat rakkaan kilpailijan ottaneen lammasta listalleen..

Miksi tällä on niin paljon merkitystä?

Termin määrittely auttaa puhumaan samasta asiasta. Hyvä dialogi on hedelmällisempi kuin kaksi monologia. Dialogiin päästäkseen molempien on puhuttava samasta asiasta samoilla termeillä. Monologi johtaa väärinkäsityksiin ja dialogi tuloksiin. Ajatus avata markkinointiin liittyviä termejä näin blogissa lähti siitä, että termiä ”markkinointi” käytetään sujuvasti usein väärin.

Määritelmän ”markkinointi on johtamisprosessi, joka ennakoi, tunnistaa, ja tyydyttää asiakkaan tarpeet kannattavasti.” löysimme Leena Paanasen kirjasta. Alla Hallitus ja markkinointi -kirjan kirjoittaja Leena Paanasen lyhyt video aiheesta. Suosittelen lämpimästi sen katsomista. Tässä kohtaa Leenalle iso käsi kirjasta, oivalluksen kääntämisestä ja esiin nostamisesta. Kunnia sille, jolle kunnia kuuluu.

Markkinointiviestintä on vain OSA markkinointia, ja mainonta siitäkin vielä pienempi siivu. Markkinointi kuuluu johtoryhmään, markkinointiviestintä ei.  Hyvin johdetun markkinoinnin avulla yritys tarjoaa ja tuottaa aina sellaisia hyödykkeitä, joille on kysyntää. Kun on kysyntää, ja tarjotaan siihen ratkaisua, on aina töitä. Tosin Suomesta ei StratmarkII tutkimuksen mukaan löytynyt yhtään markkinaorientoitunutta yritystä. Meiltä ei kysytty.

Yrityksistä noin 20 prosenttia on markkinalähtöisiä (luomukana) ja loput tuotelähtöisiä (lammas).

Kysy itseltäsi ja vastaa rehellisesti: kumman yrityksen…

1) menestykseen uskot ja

2) kumman markkinoinnin ROI on parempi?

P.S. Tarinaa markkinoinnin terminologiasta tulossa lisää.