Avain onnistuneeseen markkinointiviestintään: tunne kohderyhmäsi! Facebook helpottaa meidän some-markkinoijien hommia tarjoamalla jälleen uutta ja mielenkiintoista dataa käyttöömme.

Facebook Audience Insights -työkalu julkaistiin viime toukokuussa, ja saat sen käyttöösi, kun vaihdat Facebookin käyttäjäkieleksesi englannin (US). Kielen vaihtaminen onnistuu Facebookin asetuksista.

Facebook Audience Insights –
sukella syvemmälle kohderyhmääsi

Facebook Audience Insights löytyy mainostyökalun sivuvalikosta

Facebook Audience Insights löytyy mainostyökalun sivuvalikosta

Facebook Audience Insights -työkalusta voit kaivaa esiin tietoja kolmenlaisista kohderyhmistä:

  1. Kaikki Facebook-käyttäjät
  2. Ylläpitämäsi FB-sivun fanit
  3. Luomasi mukautettu kohderyhmä
    (lue lisää mukautetuista kohderyhmistä täältä)

Näyttökuva 2014-8-6 kello 9.12.51

Valittuasi haluamasi kohderyhmän, voit etsiä työkalun avulla ryhmälle tyypillisiä tunnusmerkkejä ja erityispiirteitä; tällaisia ovat esimerkiksi sivun fanien siviilisääty, koulutus ja tehtävänimike nykyisessä työpaikassa sekä muiden FB-sivujen tykkäykset, käytetyt laitteet (mobiili vrs. pöytäkone) ja valitun kohderyhmän aktiivisuus Facebookissa.

On hyvä muistaa, että Facebook Audience Insightsin tiedot perustuvat käyttäjien itse palveluun ilmoittamiin tietoihin, ja työkalussa on raportoitu ainoastaan yli 18-vuotiaita FB-käyttäjiä koskevaa dataa. Mielestäni käyttäjien palveluun syöttämää tietoa voidaan kuitenkin pitää pääsääntöisesti luotettavana, joten työkalua kannattaa ehdottomasti hyödyntää esimerkiksi Facebook-markkinointistrategian, -viestien ja -mainosten luomisessa sekä niiden päivittämisessä. Lisäksi työkalusta saatava data auttaa viestien ja mainosten kohdentamisessa.

Valitettavasti osa Facebook Audience Insights -analytiikan hienoista ominaisuuksista pätee ainoastaan Amerikan mantereella asuviin ihmisiin. Näitä ovat esimerkiksi kotitalouksien tuloihin ja ostokäyttäytymiseen liittyvät tiedot, jotka Facebook on kerännyt erilaisista lähteistä; haastatteluilla, omista tietokannoistaan ja julkisesti saatavilla olevasta datasta, jonka Facebookille toimittaa Acxiom. Nämä tiedot perustuvat arvioihin, joten niitä ei kannata ottaa täysin kirjaimellisesti.

Pidetään kuitenkin peukut pystyssä, että mekin pääsemme pian ihastelemaan näitä analytiikkatyökalun timantteja, sillä ne saavat Facebook-markkinoijan silmät säihkymään innostuksesta!