Yksi asia on varmaa, some-kanavat kehittyvät koko ajan. Viime viikkoina ja kuukausina eniten harppauksia on tainnut ottaa LinkedIn. Se on suuressa hiljaisuudessa julkaissut erilaisia ominaisuuksia, joita suuri yleisö ei ole vielä ottanut haltuun. Yksi tärkeimmistä työkaluista on mielestäni Pulse. Mikä se on ja miksi sitä pitäisi käyttää?

Bill Gates LinkedIn Pulse

Mikä ihmeen Pulse?

Tämä salaisuuksien kammio on jokaisen LinkedIn-käyttäjän ulottuvilla, kun surffaa selaimellaan joko osoitteeseen www.linkedin.com/today/posts. Tai pääsehän sinne toki ilman käyttäjätunnuksiakin ihmettelemään, mutta jatkoa ajatellen tunnukset on hyvä olla. Löydät saman runsauden sarven myös, kun valitset LinkedInissä ollessasi ylälaidasta Interests => Pulse.

Kuten ehkä jo huomasit, päädyit ikäänkuin erilliselle sivuston osalle, jossa on paljon luettavaa. Artikkeleita piisaa joka lähtöön ja siksi onkin heti alkuun järkevää valita omat taistelunsa. Mene siis Pulsessa osioon ”Discover” ja valitse sieltä ne tahot, joita haluat seurata. Mahdollisuuksia on monia. Voit seurata teemaa tai yksittäistä henkilöä.

Kohtaamispaikka sanavalmiille asiantuntijoille ja vaikuttajille

Bill Gates, Richard Branson, Barack Obama, Arianna Huffington. Siinä muutamia isompia nimiä, jotka kannattaa bongata omaan valikoimaansa. He ovat osa LinkedIn Influencer -joukkoa, jotka ovat päässeet Pulsessa erikseen esille. Ja mikäpä heidän ajatuksiaan on lukiessa, kun ne kerran on näppärästi saatavilla samasta paikasta. Ja mikä hienointa, kirjoituksia voi luonnollisesti myös tykätä, kommentoida ja jakaa. Omakin henkilöbrändi paranee, kun jakaa kontakteilleen viisaampien sanoja.

Pulsesta löytyy myös monia pienempiä nimiä, joita kannatta seurata. Yksittäisiä kirjoittajia pääset seuraamaan helpoimmin, kun napsautat ”Follow”-nappia lukiessasi sanasepon julkaisua. Nappi löytyy artikkelin yläosasta. Jännää on, että olen itsekin kerännyt lähes 700 seuraajaa neljän julkaistun kirjoituksen voimalla.

Miten voin itse julkaista Pulsessa?

No mitenkäs tuonne Gatesin Billin seuraan sitten pääsee? Influenceriksi vaaditaan vähän enemmän nimeä, mutta kuka tahansa meistä voi mainiosti julkaista Pulse-artikkelin.

Kun napsautat omalla LinkedIn-etusivullasi nappia, jossa lukee ”Publish a post”, pääset avaamaan sanaisen arkkusi. Käyttöliittymä on yhtä helppo (tai vaikea) kuin mikä tahansa bloggaus-järjestelmä. Muutama vinkki kirjoittamiseen ja julkaisuun:

  • Lisää aina (iso) kuva sille varatulle paikalle artikkelin ylälaitaan. Kirjoituksesi saa takuulla enemmän huomiota kuvallisena.
  • Pidä kirjoitus lyhyenä ja ytimekkäänä. Kukaan ei jaksa kahlata loputonta leipätekstiä alas asti.
  • Käytä väliotsikoita, listoja ja muotoiluja. Lukijan on helpompi silmäillä tekstisi läpi.
  • Voit lisätä joukkoon myös kuvia, linkkejä ja videoita upotettuna.
  • Kokeile myös linkittämistä omalle sivulle tai blogiin. Kirjoita ingressi Pulseen ja johda käyttäjät lukemaan lisää muualla.
  • Lisää allekirjoitus eli kerro artikkelin lopussa kuka olet ja mitä teet työksesi. Kaikki lukijat eivät ole valmiiksi tuttuja.
  • Merkkaa vielä alalaidassa tagit, jotta julkaisusi menee oikeaan kategoriaan. Nämä ovat only in English.
  • Jos olet yrityksen LinkedIn-sivun ylläpitäjä tai hyvissä väleissä adminin kanssa, jaa ihmeessä kirjoituksesi myös yrityssivulla.

Saatavilla myös mobiilissa

Itse pidän Pulsen selailusta kovasti. Käytän nykyään paljon enemmän aikaa siellä kuin esimerkiksi Twitterissä tai Facebookissa. Siksi olenkin asentanut erillisen Pulse-sovelluksen sekä iPadiin että puhelimeen. Voin sen kautta sujahtaa kätevästi suoraan asiantuntija-artikkelien maailmaan kulkematta etusivun lähtöruudun kautta. Lataa omalle laitteellesi sopiva sovellus omasta sovelluskaupastasi. Suosittelen!

Lue myös: Millainen on hyvä LinkedIn-profiili?