Horse by MirwavIhmiset kaipaavat aitoutta – myös sosiaalisessa mediassa. Aitoja tai edes aitoutta pettämättömästi imitoivia kuvia, tarinoita ja kokemuksia. Tuottaako brändisi näitä itse? Oletteko keränneet sisältöä kuluttajilta/käyttäjiltä ja ottaneet tämän sisällön osaksi verkkopresenssiänne? Jos vastauksesi on ei, olet jo myöhässä. Mutta ei se mitään, et kulje yksin.

Kaikkien ei tarvitse laukata edelläkävijöiden lailla, mukaan laumaan mahtuu myöhemminkin. Ajoituksen suhteen erottavana tekijänä lopulta on vain se, kuka ”voittaa”. Mikä brändi on muistettavin, tunnetuin, pidetyin, luotettavin ja lopulta tuottavin. Tähän voi ja kannattaa vaikuttaa käyttäjien tuottamalla mediasisällöllä (UGC = User Generated Content).

UGC kannattaa, koska…

UGC:ksi eli käyttäjien luomaksi sisällöksi lukeutuu laaja skaala digitaalisia, itsetehtyjä tuotoksia. UGC-virtaan kuuluvat mm. Facebookin tilapäivitykset, arvostelut, blogipoustaukset, Instagram-kuvat ja paljon, paljon muuta mitä sosiaalinen media mahdollistaa.

Käyttäjien tuottamaan sisältöön tarrautuneet ennakkoluulot liittyvät sen luomaan lisäarvoon ja ylipäänsä käytettävyyteen. Jos sieltä nyt kuuluu ”Siis ei Jeesus tota kuvanlaatua ja kompositioo, eihän tota voi käyttää!!!” –huudahduksia, niin ymmärrän. Brändin kannalta kaikki UGC ei ole timanttista, eikä käyttökelpoista. Näin sen pitää ollakin, kyseessä on median luonteenpiirre.

On kuitenkin paljon enemmän syitä puolesta kuin vastaan, kun arvioidaan miksi UGC:lla tulisi ratsastaa. Tässä mietintämyssyyn muutamia:

  • Ihmiset rakastavat vertaistensa tuottamaa sisältöä. UGC:n välityksellä verkkokäyttäjät jakavat omia kokemuksiaan, arvojaan ja mielipiteitään sekä ovat kontaktissa samanmielisten ihmisten ja brändien kanssa.
  • UGC auttaa lisäämään sosiaalisia signaaleja, jotka parantavat hakukonelöydettävyyttä. Käyttäjiä kannattaa rohkaista sisällöntuotantoon, koska tämä lisää mahdollisuutta tulla löydetyksi, kun sinua etsitään. Mitä enemmän brändilläsi on positiivista UGC:tä, sitä todennäköisempää on, että joku ostaa tuotteesi tai käyttää palveluasi.
  • UGC auttaa ymmärtämään kohdeyleisöäsi yhä paremmin ja rikastuttaa käyttäjäkokemusta. Käyttäjien tuottaman sisällön kautta brändin on mahdollista osoittaa, että se kuuntelee asiakkaitaan ja välittää heistä. Sen avulla voi olla yhteydessä henkilökohtaisella tasolla ja löytää brändin sanansaattajia.
  • Kuluttajat luottavat enemmän ansaittuun kuin mihinkään muuhun mediaan. UGC:n tuottama aitouden kokemus herättää niin vahvoja luottamuksen tunteita, että asiantuntija-ammattilaisen rinnalle mielipidevaikuttajaksi nouseekin tavallinen kuluttaja.

Kaiken takana on luottamus

Luottamus on kaiken inhimillisen toiminnan yksi ehdottomimmista edellytyksistä.

Milleniaalien eli y-sukupolven, eli nettisukupolven mediakäyttöön keskittynyt tutkimus toteaa, että nämä varsin ostovoimaiset nuoret aikuiset luottavat käyttäjien tuottamaan mediasisältöön jopa 50% enemmän kuin kaikkeen muuhun mediaan.

UGC:n koti on sosiaalisessa mediassa, jonka parissa milleniaalit viettävät aikaansa enemmän kuin minkään muun median (jopa viisi tuntia päivässä).

Tutkimuksen mukaan UGC myös vaikuttaa 20% tehokkaammin ostopäätöksiin ja on 35% muistettavampi kuin muut mediatyypit.

Tämä luottamus osaltaan ajaa mediamurrosta. Se myös pirstaloi brändien verkkopresenssiä sinne, missä kuluttajatkin ovat.

Horses by goingslo

Brändin rakentamisen näkökulmasta UGC on ja saakin olla se puolivilli poni, joksi moni markkinoija sen mieltää. Sillä ratsastaminen vaatii taitoa, ymmärrystä sekä kunnioitusta, mutta ennen kaikkea omien tavoitteidesi tarkistamista.

Jos UGC-satulaan hyppääminen aiheuttaa lisälyöntejä, me autamme ponin selkään ja siitä aina eteenpäin omia tavoitteitasi tukevalla tyylillä. Giddy up!

 
Lähteet:
Mashable: Millennials Trust User-Generated Content 50% More Than Other Media
Ipsos MediaCT: Social Influence, Marketing’s New Frontier Research
Nielsen: Global Consumers’ Trust in Earned Advertsising Grows in Importance
Kuvat:
http://www.imcreator.com/free
Horse by Mirwav
Horses by goingslo