Limited run hylkää Facebookin - epäilee robottien klikkailevan mainoksiaMarkkinointi ja Mainonta uutisoi tänään Facebook -mainonnan luotettavuuteen heränneistä epäilyistä. Amerikkalaisyritys Limited Run aikoo sulkea Facebook -sivunsa, koska epäilee robottien klikkailevan heidän Facebook -mainoksiaan.

On kova väite sanoa, että 80% mainosklikeistä olisi robotin tekemiä. Limited Run sanoo mitanneensa ja todistaneensa asian omilla työkaluillaan.

Mitä tästä pitäisi ajatella? Sitä se meidän Mervimmekin toimistolla totesi.

Tuli mieleeni viime vuoden lopun Facebook -mainoskampanja, jonka teimme asiakkaamme verkkokauppaan. Kampanjan tulokset olivat asiakkaalle osittain pettymys. Kummallisinta tilanteessa oli se, että Facebookin ilmoittama klikkimäärä ei ollut sinnepäinkään verrattauna asiakkaan omaan web -analytiikkaan. Asiakkaan analytiikan mukaan he olivat saaneet liikennettä 35% siitä määrästä, mitä Facebook oli klikeiksi ilmoittanut.

Tämän mukaan 65% klikeistä olisi mennyt harakoille. Vai roboteille?

Ja sitten tarinan toinen puoli. Emme koskaan saaneet varmuutta asiakkaan omasta webanalytiikasta:

  1. Oliko asiakkaan oma mittaus luotettavaa ja oikein asennettu
  2. Osasiko asiakas lukea dataa oikein ja oikeasta paikasta

Olisimme mieluusti tutustuneet asiakkaan analytiikkaan syvällisemminkin, mutta emme valitettavasti saaneet mahdollisuutta siihen. Tähän päivään saakka olin sitä mieltä, että tuloksien heitto johtui asiakkaan puutteellisesta osaamisesta. Nyt tämän Limited Runin tapauksen jälkeen  en enää olekaan niin varma.

Jään seuraamaan tarinan seuraavaa käännettä mielenkiinnolla. Oli kyseessä sitten uutisankka tai ei.

Tästä löytyy Markkinointi & Mainonta -lehden uutinen aiheesta.