Kasvuhakkeri_tienaa_paremminKirjoittaja: Olli Kopakkala, Ukko.fi

Amerikanmaalla on viime vuosina ruvettu puhumaan Growth Hackereista. Viimeisten kuukausien aikana termi on ruvennut tupsahtelemaan myös suomalaisten yritysten työpaikkailmoituksiin. Kukaan ei tunnu olevan ihan varma siitä, mitä kyseinen nimike tarkoittaa, mutta jossain markkinoinnin ja koodauksen rajamaastossa ilmeisesti liikutaan.

Oma käsitykseni kasvuhakkeroinnista on se, että se on markkinointia, jonka tavoitteena on saada kasvatettua yrityksen liiketoimintaa, keinolla millä hyvänsä, mitattavasti. Kasvuhakkeri on siis ihminen joka osaa markkinointia, mutta myös jonkin verran teknisiä kommervenkkejä. Ainakin siinä määrin, että tietää millaiset ominaisuudet ovat mahdollisia.

Kasvuhakkerointiakin suurempaan suosioon on noussur Big Data-termi, jolla tarkoitetaan jättimäisten datamassojen läpikäyntiä liiketoiminnan kehittämiseksi. Big Data on mielenkiintoista, mutta 99% yrityksistä ei koskaan pääse sitä hyödyntämään. Omalla näppituntumalla väittäisin, että samainen 99% yrityksistä ei hyödynnä ihan perustavanlaatuista markkinointidataansa lainkaan.

Esimerkiksi Nordnet julkaisi erillisen tiedotteen siitä, että he aikovat ottaa käyttöönsä Google Analytics-kävijäseurantaohjelmiston. Tiedotteen taustalla on tietysti muutaman pankin huonot tietoturvakäytännöt. Analytics-koodi latautui sivuilla, joista pystyi identifioimaan pankkitilin numeron. Tästä huolimatta on hassua, että vahvasti verkkomarkkinointia tekevä yritys ei ole käyttänyt sitä helpointa ja ilmaista työkalua tulosten mittaamiseen

Google Analyticsin tulisi olla kaikkien verkossa liiketoimintaa harjoittavien yritysten ykköstyökalu. Sen avulla voi selvittää mistä asiakkaat tulevat, mitä asiakkaat tekevät, ja mikä markkinointitoimenpide tuottaa kaikkein parhaimmat tulokset. Näiden tietojen avulla mainonta voidaan kohdentaa niihin paikkoihin, missä rahoista on eniten hyötyä.

On vähän hassua puhua Growth Hackingistä ja Big Datasta, kun yritykset eivät hyödynnä edes alkeellisimpia työkaluja.

Olen itse ollut yrittäjänä ja työntekijänä erilaisissa verkkomarkkinointiin keskittyvissä yrityksissä. Uudet mediat, kuten Adwords, Facebook, Youtube, Twitter ja pian varmaankin myös Instagram tuovat jatkuvasti uutta opittavaa. Eri kanavien opettelu on kuitenkin helppoa, kun osaa mitata niiden hyödyn.

Eikä mittaamisen hyöty lopu nettimarkkinointiin. Olemme UKKO.fi:ssä testanneet lehtimainontaa, radiomainontaa, elokuvamainontaa, ulkomainontaa jne. Kahdella mittarilla pystymme vertailemaan näiden kanavien tehokkuutta ja pystymme helposti valitsemaan kaikkien kustannustehokkaimman ratkaisun.

Onneksi yhä useampi yritys on ymmärtänyt mittaamisen hyödyn. Tällä hetkellä taitaakin olla niin, että kasvuhakkereita etsivät yritykset haluavatkin palkata web-analyytikoita. Olenkin sanonut vastavalmistuville kavereilleni, että heidän kannattaa ehdottomasti opetella käyttämään kävijäseurantatyökaluja.

Markkinointialalla on huutava pula ihmisistä jotka osaavat markkinoida, käyttää Exceliä ja kävijäseurantatyökaluja. Kutsutaanpa heitä sitten web-analyytikoiksi, data-tohtoreiksi tai kasvuhakkereiksi. Tällaiset taidot omaavat henkilöt tulevat nyt ja jatkossa tienaamaan enemmän kuin sinä.

Olen luonut UKKO.fi:n käyttäjille suunnatun ilmaisen verkkomarkkinointikurssin. Kurssista on hyötyä myös yrittäjille ja markkinoinnista kiinnostuneille opiskelijoille. Osallistu kurssille tästä linkistä: Verkkomarkkinoinnin salaisuudet

UKKO.fi on kevytyrittäjyyspalvelu, jonka avulla yksityishenkilö voi laskuttaa ilman omaa yritystä. Olli Kopakkala vastaa UKKO.fi:n markkinoinnista.