Kun pistää rahaa palamaan mainontaan, on tuloksista toiveissa yleensä hieman tarkempaa dataa kuin pelkkä jakelualue tai arvio ruudun ääreen eksyneistä henkilöistä. Nykyään kuluttaja löytyy onneksi verkosta, missä some mahdollistaa yhä älykkäämmän markkinoinnin. Jos sinua siis aidosti kiinnostaa, mihin markkinointibudjettisi kuluu, on Facebook yhtenä data-anteliaimmista mainosalustoista sinun valintasi.

Miksi mainostaa Facebookissa?

Pieni listaus kanavan plussista ja miinuksista:

+ edullista muihin kanaviin nähden
+ tiedät, mihin mainosrahasi kuluvat
+ kampanjat voi toteuttaa itse, perustaidoilla
+ testailu ja leikittely ei käy kalliiksi ja on yleensä tuloksellista
+ helppo seurata konversioita verkossa (liikenne, ostot jne.)

+/- kohdennusmahdollisuudet ovat miltei äärettömät

– Facebook on vapaa-ajan kanava, joten työpaikan mukaan kohdentaminen on hankalaa (harva ilmoittaa työtehtävänsä profiilissaan)
– jos kohderyhmäsi koostuu alle 18-vuotiaista, on heidän tavoittamisensa tästä kanavasta hyvin haasteellista
– vaatii aikaa, sisällöntuotantotaitoja ja mediarahaa (mutta näinhän kaikki mainostus)

Pelkkään viraaliefektiin luottaen ei Facebookissa enää pärjää, vaikka sisältö olisi kuinka koukuttavaa. Sen saivat karvaasti kokea myös Iltalehden konkarit, case xoxofeed.com.

Tällainen viraalimedia on erittäin paljon Facebook-riippuvainen. Pystyimme kehittämään hyvää sisältöä, mutta FB:n hinnoittelu on muuttunut niin, että se on nyt aiempaa huomattavasti kalliimpi mainosmedia.

Iltalehden kustantaja Kari Kivelä, case xoxofeed.com

USKO TAI ÄLÄ: Facebook-mainonta vaati resursseja!

 

Pystynkö itse mainostamaan Facebookissa?

Pystyt. Ja vielä paremmin, kun kertaat alkeet kanssamme Somemainonnan tehokurssilla. Käy siis rohkeasti toimeen ja anna tulosten puhua puolestaan.