Kesän aikana portaittain käyttöön ovat tulleet Instagramin yritystilit, joiden avulla käyttäjien on helpompi tunnistaa yritykset Instagramissa sekä ottaa niihin yhteyttä.

Yritystilin tavallisesta käyttäjätilistä erottaa

  • Ota yhteyttä -painike
  • Tilin nimen alla yrityksen luokittelu.

Yritys voi lisätä yhteystietoihinsa sähköpostiosoitteen, puhelinnumeron ja katuosoitteen. Vähintään yksi yhteydenottotapa on yritystilillä oltava.

Olemassa oleva tili muutetaan yritystiliksi kirjautumalla Facebookiin, jolloin yrityksen Facebook-sivu ja Instagramin yritystili linkittyvät. Instagram hakee Facebook-sivulta suoraan tietoja, kuten luokittelun. Luokittelua ei siis voi muuttaa suoraan Instagramista, vaan se täytyy tehdä Facebook-sivun kautta.

Yritystilin analytiikka avuksi

FullSizeRender-10 Yritystili tuo mukanaan myös analytiikkaa, jota Instagram ei ole aikaisemmin tarjonnut. Analytiikkaa on tarjolla tilin laajuudelta sekä julkaisukohtaisesti.

Tilikohtaisesti analytiikasta on saatavilla tietoa näyttökerroista, kattavuudesta sekä klikkauksista sivustolle. Seuraajista analytiikka paljastaa paljon: ikä- ja sukupuolijakauman lisäksi seuraajien maantieteellistä sijaintia voi tarkastella. Lisäksi pylväsdiagrammi havainnollistaa, kuinka paljon seuraajasi viettävät keskimäärin Instagramissa tyypillisenä päivänä tai minä päivänä he ovat aktiivisimmillaan.

Tilin analytiikan puolelta voi tarkastella myös huippujulkaisuja erilaisin yhdistelmin valitsemalla kolmesta kategoriasta yhden valinnan:

  • Julkaisutyyppi: Kuvat / Videot / Kaikki
  • Lajitteluperuste: Näyttökerrat / Kattavuus / Sitoutuminen / Tykkäykset / Kommentit
  • Aikarajaus: 7 päivää / 30 päivää / 3 kuukautta / 6 kuukautta / 1 vuosi / 2 vuotta

Toistaiseksi analytiikka näyttää kuitenkin vain yritystilin käyttöönoton jälkeen julkaistujen kuvien ja videoiden analytiikkaa. Aikarajausvalikon ulottuminen jopa kahteen vuoteen antaisi kuitenkin olettaa, että Instagram laajentaisi analytiikan saatavuutta aikaisemmin julkaistuihin sisältöihin.

Kohti sitouttavampaa sisällöntuotantoa

Analytiikka auttaa tarkastelemaan seuraajakantaa: minkä ikäisiä he ovat, mistä päin ja mihin aikaan liikkeellä. Julkaisukohtaisten kävijätietojen tarkasteleminen ja julkaisujen vertailu toisiinsa osoittaa, millainen sisältö saa parhaiten aikaan reaktioita. Tämä kaikki auttaa ymmärtämään paremmin seuraajiasi sekä suunnittelemaan paremmin kohdennettua ja sitouttavampaa sisältöä.

Kaipaako Instagram-tilisi sykähdyttävämpää sisältöä? Me autamme mielellämme.