Instagram on uudistunut vauhdilla viime aikoina. Ensin tulivat mainokset, sitten algoritmin uudistus ja nyt toukokuussa julkaistiin uusi ulkoasu. Uudistukset ovat saaneet suuren osan käyttäjistä takajaloilleen. Jokaista uudistusta on edeltänyt ja seurannut negatiivisen palautteen vyöry. Mainoksia ei haluta tarkkaan valikoituun kuvavirtaan, kuvat halutaan jatkossakin nähdä kronologisessa järjestyksessä ja vanhaa ulkoasua vaaditaan takaisin. Näin ainakin tavallisten käyttäjien keskuudessa.

Mainostajaa sen sijaan uudistukset miellyttävät: mainokset ovat mahdollisuus tavoittaa erilaista käyttäjäkuntaa kuin esimerkiksi Twitterissä tai Facebookissa. Algoritmi puolestaan helpottaa relevantin kohderyhmän tavoittamista tuomalla lisätietoa käyttäjien käyttäytymisestä. Hiljattain ilmoitettiin, että mainosten re-targeting on mahdollista myös Instagramissa.

Yritystilit testikäytössä

Instagram on ilmoittanut myös muista yrityksiä ja mainostajia ilahduttavista uudistuksista. Yritystilit ovat olleet toukokuun alusta testikäytössä valikoiduilla käyttäjillä, mutta tulossa pian myös yleiseen käyttöön. Yritystilit vaikuttavat myös algoritmiin, sillä tällä hetkellä Instagram ei erota brändin tuottamaa sisältöä tavallisen käyttäjän sisällöstä.

Yritystilin profiiliin tulee omat kentät yrityksen yhteystiedoille, ja bion eli esittelytekstin voi hyödyntää koko merkkimäärältään yrityksen esittelyyn. Yritysprofiiliin tulee myös kategoria, joka kertoo nopeasti käyttäjälle, millä toimialalla yritys toimii.

Instagram-analytiikka

Yritystilien myötä pitkään markkinoijille päänvaivaa aiheuttanut analytiikka tulee saataville Instagramin kautta. Ainakin aluksi seuraavat tiedot tulevat olemaan saatavilla:

  • seuraajien maantieteellinen sijainti
  • milloin seuraajat ovat aktiivisia Instagramissa
  • seuraajien sukupuolijakauma
  • seuraajien ikäjakauma.

Analytiikan osalta on myös mahdollista tarkastella julkaisujen menestymistä. Instagram listaa menestyneimmät julkaisut sen mukaan, mikä on tavoittanut eniten käyttäjiä edellisen viikon tai kuukauden aikana. Top kymppiin ei siis välttämättä pääsekään eniten tykkäyksiä kerännyt kuva. Vielä on epäselvää, tuleeko mahdolliseksi ladata kuvien tykkäysmäärät ja kommentit, jotta näitä voisi verrata näyttökertoihin.

Kaiken kaikkiaan Instagram vaikuttaa ottavan askelia yrityksiä miellyttävään suuntaan. Nähtäväksi jää, miten uudistukset käytännössä vaikuttavat.