Kun moderni ihminen kohtaa haasteen tai etsii tietoa, hän menee verkkoon. Moderni markkinoija on luonut verkkoon asiantuntijasisältöjä, jotka auttavat ratkaisemaan modernin ihmisen haasteet. Hyvällä avainsana-analyysillä ja veikeällä verkkoläsnäololla moderni markkinoija onnistuu vetämään puoleensa potentiaalisia asiakkaita – moderneja ihmisiä. Moderni ihminen jää seuraamaan ja mahdollisesti antaa tietonsa esimerkiksi lataamalla sähköistä materiaalia tai pyytämällä sähköpostiinsa modernin markkinoijan uutiskirjeen. Moderni ihminen tykkää ja moderni markkinoija saa hyviä liidejä myynnin tueksi.

Inboundin vastakohta on outbound – vanha maailma, jossa ihminen keskeytetään kylmäsoitoilla ja mainoksilla.

Inbound-markkinointia voidaan pitää puoleensavetävänä markkinointina – imuna, jossa potentiaalinen asiakas itse antaa myyjälle luvan markkinoida. Siis sisältömarkkinointia parhaimmillaan ja loppuun asti mietittynä. Inboundin vastakohta on outbound – vanha maailma, jossa ihminen keskeytetään kylmäsoitoilla ja mainoksilla.

HubSpot ja muut inbound-markkinoinnin työkalut

Se, että joku antaa yhteystietonsa verkkosivuillasi ei vielä välttämättä tarkoita, että kyseinen henkilö on innostunut ostamaan. Myyntivalmiiden liidien tunnistaminen ja vanhojen liidien muistuttaminen onkin ensiarvoisen tärkeää inbound-markkinoinnissa. Liidien hallintaan ja inbound-markkinoinnin automatisointiin on useita työkaluja, joista yksi suosituin lienee HubSpot. Muista kuitenkin, että työkaluja tärkeämpää on huolella mietitty sisältöstrategia. Mitä sisältöjä juuri sinun tulisi tehdä, jotta saisit parhaat mahdolliset tulokset?

On selvää, että Inbound-markkinointi on huikea lisä myynnin tueksi. Joidenkin arvioiden mukaan jopa tuplasti parempi kuin outbound. Esimerkiksi B2B-yrityksille inboundin mahdollisuudet ovat rajattomat. Myyntityö helpottuu ja tekeminen tehostuu. Senhän jo tiesitkin, että myös tämän päivän B2B-ostajat ovat moderneja ihmisiä?