Liian usein tapaan työni puolesta ihmisiä, joiden työpanosta sosiaalisessa mediassa mitataan mitä ihmeellisimmin mittarein. Meille Grapevinella kaikki verkossa tekeminen on tavoitteellista, joten mittarit ovat yksi tärkeimmistä työkaluistaimme – projektista riippumatta.

Tällä kirjoituksella tahdon tällä kertaa ojentaa auttavan käteni (heristää sormeani) teille, jotka haluatte saada aikaan tulosta aikamme datajättiläisen, Facebookin kanssa.

Facebookin sivutykkääjämäärä ei todellakaan ole se Graalin malja.

Facebook-sisällön suoriutuminen

Kun tuotetaan Facebook-sisältöä suunnitelmallisesti, on pohjalla aina selkeä strategia, jota seurata. Pitkäjänteisessä sisältömarkkinoinnissa on tärkeää seurata tekemistä ja oppia niistä jo tehdyistä asioista. Ota siis kuukausitason seurantaan ainakin seuraavat mittarit:

Kattavuus

  • Ei-maksettu (orgaaninen) vs. maksettu.
    Juu-u, ei pärjää täälläkään enää ilman mediabudjettia.
  • Analysoi, mikä nostotyypeistä saa eniten kattavuutta ja miksi.

Sitoutuneisuus

  • Vaihteleeko tykkäysten, kommenttien ja jakojen määrä nostojen välillä?
  • Seuraa sitoutuneisuusastetta (sitoutuneet hlöt / sisällön nähneet)
  • Analysoi, miksi jokin saa aikaan liikahduksen ja toinen ei.

Linkkiklikkaukset

  • Jos tavoitteena on liikenteen ajaminen ulkopuoliselle sivustolle, tulee linkkiklikkauksia seurata muun sitoutuneisuuden ohella.
  • Analysoi, millainen sisältö ajaa ihmiset klikkaamaan. Saatko oikeat ihmiset liikkeelle?
  • Ota linkkiklikkausten (laadun) seurannan tueksi ehdottomasti myös Google Analytics.

Extra: Sivutykkääjämäärä

  • Miten tuotettu sisältö vaikuttaa tykkääjämäärään?
  • Analysoi tuotetun sisällön vaikutusta fanikantaan.
  • Muista: enemmän ei aina ole enemmän. Sata sitoutunutta seuraajaa on aina parempi kuin 10 000 turhaa tykkääjää.

Termistöä avattu lisää täällä.

3 tärkeintä asiaa tuloksellisessa Facebook-tekemisessä

  1. Määritä tavoitteet
  2. Mittaa
  3. Opi

Kaiken tämän pohjana siis se oletus, että olette sitoutuneet järjestelmälliseen tekemiseen, ettekä ole riuhtaisemassa mitään huisin-hauskaa-viraali-kissa-koira-T&J -tempausta, jolla ei ole yrityksenne brändin rakentamisen saatika muiden liiketaloudellisten tavoitteidenne kanssa yhtään mitään tekemistä.
Näitä kun edelleen näkee. Liikaa.