Jos et vielä ole kuullut: mainonta on muuttunut. Mad Men -tyylisistä julisteista ja printeistä on siirrytty verkkoon ja tätä nykyä yhä enemmän sosiaaliseen mediaan. Kyse ei (enää) ole pelkästää siitä, että kaikkea pitää kokeilla, vaan nyt ollaan aidosti tärkeän äärellä.

Miksi pitäisi mainostaa sosiaalisessa mediassa?

Vielä jokin aika sitten toitotettiin sitä, kuinka sisältö menee kaiken edelle. Sisältö on kliseen mukaan jopa kuningas. Ja niinhän se onkin. Sosiaalisen median toimenpiteet eivät pitkällä tähtäimellä voi nojata pelkkään maksettuun mediaan eli mainontaan. Tai voivat toki, mutta tällöin puhutaan pelkästään taktisista toimenpiteistä. Älä siis unohda sisällön ja läsnäolon merkitystä, vaikka mainonta ehkä tuntuukin helpota ratkaisulta ”ottaa some haltuun”.

Mainokset ovat olennainen osa sosiaalisen median toimenpiteitä koska…

Mainonta Facebookissa ja Twitterissä on edullista.

Ainakin verrattuna moneen muuhun mediaan. Mediabudjetit (= kulut ilman työkustannusta) määräytyvät somessakin tavoitteen mukaan: pääset alkuun satasilla, mutta tuhansilla saat viestisi varmasti kuuluviin. Klikkihinnat pyörivät nimittäin monesti kymmenissä senteissä. LinkedInissä klikit maksavat vähän kollegakanaviaan enemmän, mutta maltillisesti silti. Mistä lehdestä saat oikeasti näkyvän paikan tonnilla?

Some-mainokset voidaan kohdentaa älykkäästi.

Toimintalogiikka on toinen kuin esim. Googlessa. Somessa kohdennetaan paitsi demografiatietojen perusteella myös ihmisten itse ilmoittamien mielenkiinnon kohteiden avulla. Missä muussa mediassa saat kiinni Helsingissä asuvat 35-45 -vuotiaat naiset, jotka harrastavat sauvakävelyä, tykkäävät oopperasta ja tekevät verkko-ostoksensa iPad Airin kautta ja jotka ovat jo vierailleet sivustollasi?

Levikki on lyömätön.

Esimerkiksi Facebookissa mainoksilla on täysin mahdollista saada kiinni viikossa jopa 1,4 miljoonaa suomalaista parilla tonnilla. Miten paljon tällaisesta määrästä pitäisi maksaa muualla?

Tulokset ovat mitattavissa.

Sosiaalisen median ja koko verkkomarkkinoinnin tärkein kilpailuvaltti on mitattavuus. Kaikkea voi ja kannattaa mitata, vaikka ei omistaisikaan verkkokauppaa, jolloin voidaan suoraan mitata myös sitä tärkeintä: myyntiä. Parhaimmillaan meidän projekteissamme ROAS (Return On Advertising Spend) on ollut jopa 340%. Miten mittaat luotettavasti printtimainoksen vaikuttavuutta tai ROASia?

Kaikki munat samaan koriin?

Tarkoitus ei ole sanoa, että unohda kaikki muu mainostaminen ja sijoita koko budjettisi someen. Vaikka sekin voisi olla kokeilun arvoinen muuvi, kaikella on kuitenkin aikansa ja paikkansa. Kampanjan tavoitteet määräävät paitsi mittarit myös keinot. Silti miettisin kahdesti, ennen kuin toimisin alla olevan mainoksen kehoituksen mukaan. Vai mitä itse olet mieltä edellisen listan perusteella?

Mainonta sosiaalisessa mediassa Facebook-mainonta vs printti