Project Description

ENEMMÄN KUIN ONNISTUNUT

TUOTELANSEERAUS

Pakkasmarja toi kauppoihin jotain #IHANUUTTA

Pakkasmarja Oy on marjanviljelijöiden oma marjayritys Suonenjoelta, joka tuottaa turvallisia ja terveellisiä marjatuotteita yli 30 vuoden kokemuksella.

Pakkasmarjalta oli tulossa uusi MARJA-jäätelö kesäksi 2018 kauppoihin. Uuden tuotteen lanseeramiseen ja viestinnän kehittämiseen kaivattiin yhteistyökumppania.

RATKAISU

Miten saada uusi tuote loppumaan kaupasta?

Kampanjan tavoitteina oli ihan uuden MARJA-jäätelön menestyksellinen lanseeraus:

  1. Koukuttavalla ja luovalla sisältömarkkinoinnilla
  2. Somekanavien yhteisömanageroinnilla & kohderyhmien aktivoinnilla
  3. Vedet kielelle nostattavalla somekampanjalla
  4. Marjaisalla bloggariyhteistyöllä
  5. Sitouttavalla Instagram-kilpailulla
  6. Tehokkaalla somemainonnalla
  7. Huomioita herättävällä mediayhteistyöllä

TOTEUTUS

Perinteinen media ja some haltuun!

Ensimmäisessä vaiheessa toteutettiin tiedote sidosryhmille ja teaser-julkaisuja Facebookiin ja Instagramiin. Sosiaalisen media sisältöjä mainostettiin tarkkaan valituille kohderyhmille.

Toisessa vaiheessa lähetettiin lehdistötiedote ja tuotenäytteet valikoituihin medioihin sekä oltiin yhteydessä päämedioihin lisätietojen antamiseksi. Samalla sosiaalisen median puolella paljastettiin tuote.

Kolmannessa vaiheessa toteutettiin erillinen kampanjasivu, jossa oli vaikuttajille ja kuvakilpailulle omat osionsa sekä feed-osio, johon kerättiin hashtagien #ihanuutta #pakkasmarja avulla Instagram-tuotoksia. Vaikuttajayhteistyö alkoi @mammarimpuilee Lauran ja @muitaihania Tiinan kanssa.

Koko kampanjan ajan sisältöjä mainostettiin Facebookissa ja Instagramissa tarkkaan valitulle kohderyhmälle.

TULOKSET

Lanseerauskampanja sujui kaikilla ulkoisilla mittareilla mitattuna esimerkillisesti

Somemainonta

  • Somemainonnalla tavoitettiin 423 552 suomalaista
  • Yhden klikkauksen hinta (CPC) oli keskimäärin vain 0,62 €
  • Näyttökertoja kertyi 1 187 954 ja tuhannen näyttökerran hinnaksi (CPM) tuli 2,72 €

Vaikuttajayhteistyö

  • Kahden vaikuttajan blogikirjoituksia luki 51 766 uniikkia käyttäjää ja sivulatauksia kertyi 115 603
  • Blogikirjoitusten parissa vietettiin molempien osalla keskimäärin kolme minuuttia!
  • Vaikuttajien somekanavat keräsivät myös tuhansia näyttökertoja mm. Instagram Story:en parissa

#IHANUUTTA-kuvakilpailu

  • Kuvakilpailu keräsi yli 100 osallistujaa, jotka kuvasivat tuotetta omille somekanavilleen
  • Kampanjasivu houkutteli lähes 4000 vierailijaa kampanjan aikana sivustolle
  • Kuvien taso oli korkea ja kuvia tykättiin sekä jaettiin paljon

Viestintätoimet

  • Osumia kertyi 15 kpl ja tavoitettu yleisö oli 1 592 784
  • Media-arvo 23 245 €
  • PR-arvo 69 735 €

Tuotelanseeraus toteutettiin yhdessä viestintätoimisto Akvamariinin kanssa.