Ei meillä ole mitään sanottavaa. Kukaan ei suostu kirjoittamaan omalla / yrityksen nimellä. Millä ajalla minä muka ehtisin kirjoittaa blogia? Tässä tyypillisimmät syyt sille, miksi b2b-yritys ei ole aloittanut bloggaamista tai ainakaan se ei ole jatkunut alkuinnostusta pidemmälle.

Yritysblogi vai blogiyritys?

Tehdään heti alkuun selväksi, että emme puhu nyt muotiblogeista tai ”mitä meille kuuluu” -tyyppisistä ajankohtaispalstoista. Tämän bloggauksen aiheena on yritysblogi, jonka keskeisenä ideana on asiantuntijasisällön tarjoaminen asiakkaille ja potentiaalisislle sellaisille. Oletusarvona toimivalle blogille on myös se, ettei bloggaaminen jää yritykseksi, vaan sitä tehdään suunnitelmallisesti ja kurinalaisesti.

Bloggaaminen, kuten sisältömarkkinointi yleensäkin, vaatii taitoa ja kurinalaisuutta.

Mitä konkreettista hyötyä blogista on?

Meillä Grapevinessa on kuuden vuoden kokemus oman blogin kirjoittamisesta. Aluksi kirjoittamisella ei ollut kovin kummoista suunnitelmaa, mutta kohta neljä vuotta on menty kunnioitettavan säntillisellä mallilla. Tässä muutamia tuloksia tältä ajalta.

  • Sivustovierailujen määrä kasvoi heti ensimmäisen 3kk aikana 197%
  • Top 10 -sivusta 5 on blogiartikkelia
  • Näistä vanhin on kirjoitettu 2012 ja uusin tänä vuonna
  • Top 10 -sisääntulosivusta 9 on bloggauksia
  • Bloggauksia luetaan lähes 24/7, varsinkin myöhään illalla
  • Blogin kautta tilataan suurin osa uutiskirjeistä
  • Artikkelien kautta saamme joka viikko useamman yhteydenoton

Mitä onnistuminen edellyttää?

Bloggaaminen, kuten sisältömarkkinointi yleensäkin, vaatii taitoa ja kurinalaisuutta. Kyseessä ei ole pikamatka, vaan pikemminkin maratoni. Tuloksia ei siis voi odotella huomenna tai ensi viikolla. Huolehdi ainakin näistä asioista tavoitteellisen tekemisen runkona:

  1. Tavoitteet eli mitä kirjoittamisella haluatte saavuttaa
  2. Kohderyhmä eli kenelle kirjoitatte ja miksi
  3. Vastuut eli kuka/ketkä kirjoittavat, kuka editoi ja julkaisee
  4. Resursointi eli kuinka paljon saa (ja pitää) bloggaamiseen käyttää
  5. Avainsanat eli mitä asiakkaanne (ette te itse!) hakevat verkosta
  6. Sisältösuunnitelma eli kenelle, mitä, milloin ja kuka kalenterimuodossa
  7. Sisällön muotoilu eli miltä näyttää hyvä blogiartikkeli
  8. Prosessi eli missä kirjoitukset jaetaan ja kuka sen tekee
  9. Lähettilyys eli miten saadaan koko organisaatio jakamaan sisältöä

No entä se myyntikanava?

Tätä kaikkea on ehkä vaikeaa hahmottaa myynti-otsikon alle. Mutta sitä itseään se kuitenkin parhaimmillaan on. Myynnin ja markkinoinnin pitäisi kulkea käsi kädessä ja kun tuotetaan laadukasta ja palvelevaa sisältöä potentiaalisia asiakkaita ajatellen, tullaan samalla tehneeksi myyntityötä, jota on muilla keinoin lähes mahdoton tehdä.

Hyvä sisältö löytyy hakukoneista, kun asiakkaasi haluaa lisää tietoa tai etsii ratkaisua ongelmaansa. Toisaalta tätä sisältöä on myös helppo jakaa eri kanavissa, jolloin se voi osua asiakkaasi silmiin ennen kuin hän edes tiedostaa tarvettaan. Kun hän klikkaa lukemaan tuottamaasi sisältöä, kynnys on jo ylitetty. Asiakkaasi on astunut sisälle virtuaaliseen myymälääsi. Nappaa kiinni ja tarjoa hänelle toimivaa ratkaisuasi!