Pinterest Analytics yrityskäyttöön

Pinterest on osoittautunut tehokkaaksi markkinointikanavaksi lukuisille yrityksille, mutta suunnitelmallinen ja dataan perustuva Pinterest-markkinointi on tähän asti vaatinut ulkopuolisten sovellusten apua. Pinterest on nyt vihdoin vastannut tiedonjanoisten julkaisijoiden toiveisiin ja julkaissut uuden Pinterest Analytics -osion palvelun yrityskäyttäjille.

Pinterest Analyticsin mahdollisuudet

Uusi analytiikkatyökalu tarjoaa yrityksille tarkkaa tietoa pinnaustensa näkyvyydestä, sitouttavuudesta ja seuraajista.

Selvitä, millaiset pinnaukset toimivat juuri sinun tililläsi

Pinterest Analyticsin Your Profile-osio kertoo muun muassa…

  • Pinnaustesi saavuttaman näkyvyyden
  • Uudelleenpinnausten määrän
  • Klikkaukset pinnauksista nettisivuillesi
  • TOP50 eniten klikatut ja eniten katsomiskertoja keränneet pinnauksesi

Lisäksi kaiken datan saa jaoteltua päätelaitteen mukaan. Mobiilikäyttäjät on hyvä huomioida sisällön suunnittelussa: somekyselymme mukaan Pinterestin suomalaisista käyttäjistä lähes 30% käyttää palvelua älypuhelimella.

Pinterest Analytics

Luvut pöytään ja hyvästit mututuntumalle. Kuva: Pinterest for Business.

Tutustu tarkemmin Pinterest-yleisöösi

Pinterest Analytics parantaa erityisesti yritysten tietoutta heidän yleisöstään ja seuraajistaan. Your Audience-välilehdeltä löytyy esimerkiksi:

  • pinnaustesi nähneiden ja niihin sitoutuneiden käyttäjien määrän
  • yleisösi sukupuolen ja maantieteellisen sijainnin
  • mistä aiheista yleisösi on kiinnostunut
  • mitä muita brändejä ja yrityksiä yleisösi seuraa Pinterestissä

Your Audience-käyttäjädatan saa rajattua koskemaan koko yleisöäsi (=pinnauksesi nähneet Pinteres-käyttäjät) tai pelkästään käyttäjäprofiilisi seuraajia. Rajauksen avulla yritykset voivat suunnitella sekä jo olemassa olevia seuraajia sitouttavia että uusia seuraajia houkuttelevia pinnauksia.

Pinterest Analytiikkatyökalu: yleisö

Hyödynnä seuraajiesi kiinnostuksen kohteita sisällössäsi. Kuva: Pinterest for Business

Kaikki hyöty irti Pinterest Analyticsista

Lukuihin perustuva tieto pinnauksista ja seuraajista auttaa yrityksiä tekemään Pinterest-markkinointiaan entistä suunnitelmallisemmin. Pinterest Analyticsin avulla näkee selvästi, minkälainen sisältö yleisöön uppoaa parhaiten ja millaista materiaalia seuraajat mieluiten uudelleenpinnaavat omille seuraajilleen.

Muut seuraajien seuraamat brändit -listalta löytyy mitä todennäköisemmin niin lähimpiä kilpailijoita kuin myös ihan muiden alojen yrityksiä ja brändejä. Ominaisuus siis mahdollistaa paitsi laajan Pinterest-benchmarkkauksen, myös muilla aloilla tehoavien sisältöideoiden kierrättämisen omaan käyttöön.

Pinterest Analyticsin käyttöönotto

Pinterestin yrityskäyttäjille Pinterest Analytics avautuu automaattisesti osoitteessa https://analytics.pinterest.com/. Ei-yrityskäyttäjät saavat analytiikan käyttöönsä muuttamalla tavallisen tilinsä yritystiliksi.