Sosiaalisen median johtaminen – organisaation somekeitossa on usein monta hämmentäjää

30.07.2018|

Sosiaalisen median keitto

Nykyään yritykset ja julkiset organisaatiot tiedostavat jo hyvin, että yritys ei ole olemassa ilman, että se näkyy sosiaalisessa mediassa ja mielellään useammassa sosiaalisen median kanavassa. Se, miltä kokonaisuus näyttää, onkin sitten toinen asia. Usein tämä johtuu siitä, että sosiaaliselle medialle ei ole nimettyä johtajaa vaan somea tehdään organisaation sisällä monella eri osastolla ja monessa eri tasossa. Erityisen haasteellista tämä on mm. kansainvälisissä matriisiorganisaatioissa, jossa keskustelua käydään hyvin vähän osastojen välillä.

Organisaatiossa ollaan ymmärretty hyvin sosiaalisen median kanavien erityispiirteet, mutta viestintä rajataan helposti sopimaan vain yhteen tiettyyn somekanavaan:

”Tottakai me laitamme kaikki rekryilmoitukset LinkedIniin! ”

”Me mainostamme aina uutuustuotteita Facebookissa ja Instagramissa!”

”Meidän toimitusjohtajamme on moderni twiittava toimari!”

”Youtube-kanavallamme on todella hyvä valikoima tuotteiden käyttöohjeita videomuodossa!”

 

Tukeeko viestisi ostoprosessia? Entä rakentaako se yrityskuvaa?

Mitä sitten tapahtuu ruudun takana? Onko sisältöjä suunniteltaessa mietitty kuka viestejä lukee ja missä vaiheessa? Ovatko viestit linjassa toistensa kanssa?

Usein unohdetaan kokonaiskuva, jonka nämä kaikki toisistaan irralliset viestit antavat. Auttavatko somepostaukset mahdollista ostajaa ostopäätöksessä tai innostavatko työntekijää hakemaan työtä juuri tästä organisaatiosta? Joskus vaikutus voi olla jopa päinvastainen. Ostaja näkee kyllä sen mainoksen siellä Instassa, mutta etsiessään lisätietoja ei saa mitään ostopäätöstä tukevaa viestiä. Hän löytää yhteyshenkilöä etsiessään vain HR-osaston yhteystiedot, koska parhaillaan on uuden myyntiedustajan rekrytointi päällä. Potentiaalinen työntekijä taas ei hae häntä kiinnostavaan tehtävään, koska työnhakuilmoitusta lukuun ottamatta missään ei kerrota sitä, millainen organisaatio on työpaikkana.

Somen sisältösuunnitelma vai jatkuvia ad hoc -somepäivityksiä?

Vaikka organisaatiolla olisi jopa oma viestintäsuunnitelmansa ja tone of voicensa sosiaalista mediaa varten, seuraavana haasteena tulee vastata kysymykseen yhteisestä somen sisältökalenterista:

”Juu juu, on meillä sellainen… Ainakin jossain, mutta en nyt löydä sitä.”

”Ei meillä voi sellaista olla. Meillä on koko aika niin paljon viime hetken sisältöjä, jotka se ja se haluaa, että me laitetaan heti menemään.”

Pahimmassa tapauksessa sisältökalenteri toimii jälkikäteen täytettynä muistiona siitä, mitä ollaan viime kuukausina tehty. Harvoin mietitään, että samoin kuin kaiken markkinnoinnin ja viestinnän, sosiaalisen median suunnittelun tulisi noudattaa samaa yrityksen yhteistä kaavaa ja olla selkeä osa vieestintäkokonaisuutta. Ilman selkeätä suunnitelmaa ja prosessia, yrityksen viestit näyttävät irrallisilta ruoka-annoksilta eikä tarkkaan mietityltä menulta. Ravintolaan mennessä ruokailija odottaa tietynlaista ruokaa. Jos hän saa pihviravintolaan mennessä eteensä ensin risottoa, sitten lohikeittoa ja lopuksi suklaakakkua, hän on todella hämmentynyt.

Keittiössä on aina yksi pääkokki – onko teillä sosiaalisen median johtaja?

Yksikään ammattikeittiö ei varmasti toimi ilman, että siellä on vähintään yksi pääkokki. Hänen tehtävänään on varmistaa, että kaikki keittiöstä ulos menevät annokset näyttävät siltä, miltä pitääkin. Hän on vastuussa menusta ja siitä, että kokonaisuus toimii.

Miten sitten kannattaisi toimia, että samaan päästäisiin myös sosiaalisen median johtamisessa? Tässä muutama asia, joilla pääset jo hyvään alkuun:

  • Varmista, että organisaatiossa on selkeästi nimetty päävastuullinen, jonka vastuualueeseen kuuluu somen sisältökokonaisuuksien hallinnointi. Sosiaalisen median johtaja varmistaa, että sisältö on linjassa muun viestinnän kanssa. Anna hänelle työrauha ja valtuudet ohjata sisällöntuotantoa myös laajasta näkökulmasta, yrityskuvan kannalta.
  • Päävastuullisen kannattaa varmistaa, että eri osastojen somevastaavat näkevät myös muiden tulevat sisällöt ja että julkaisurytmiä sekä viestien sitomista toisiinsa jumpataan yhdessä.
  • Uusia tuotteita tai palveluita lanseerattaessa sosiaalisen median tulee olla omana kokonaisuutenaan mukana sekä viestintä- että markkinointisuunnitelmassa. Joskus voidaan mennä kokonaan some edellä, jolloin kaikki muut toimenpiteet tukevat somen viestejä.
  • Kouluta, ohjeista, tue ja opasta myös sidosryhmiä ja kumppaneita – olivat he sitten alihankkijoita, ulkoistettuja palveluita tai jälleenmyyjiä. Mieti, millä tavalla voitte yhdessä viestiä ja saada laajempaa näkyvyyttä, tehokkuutta sisältöjen tuotantoon ja jakamiseen.

Jäikö jokin vielä askarruttamaan? Lämpimästi tervetuloa elokuussa Grapevinen koulutukseen, jossa käsittelemme näitä ja muita somen johtamiseen liittyviä asioita yrityksen strategian näkökulmasta.

Ilmoittaudu koulutukseen tästä!

Kirjoittaja:

Digimarkkinoinnin maailma on tullut tutuksi kummaltakin puolelta pöytää jo yli 15 vuoden ajalta. Inspiroituu uusista teknologioista ja ilmiöistä. Tällä hetkellä lukee vapaa-ajalla kaiken mahdollisen tekoälyn hyödyntämisestä, silloin kun ei juokse hyvin energisen poikansa perässä tai suunnittele uutta pihaa.