Näin hyödynnät Google Trends -työkalua datapohjaisessa sisältömarkkinoinnissa

05.04.2018|

Oletko koskaan miettinyt, minkälaisia asioita ihmiset googlettavat? Suomessa haettiin viime vuonna vastausta esimerkiksi elämän tarkoitukseen. Myös lima ja Länsimetro kiinnostivat. Tavalliselle kuolevaiselle haut toimivat lähinnä hauskoina knoppitietoina, mutta modernille markkinoijalle datan tulisi ohjata kaikkea tekemistä. Google Trendsin avulla voit hakea juuri nyt trendaavia hakuja ja vertailla erilaista dataa hauista ympäri maailmaa. Alla muutama käyttöesimerkki markkinoijan avuksi.

Hauskan knoppitiedon lisäksi Google Trends tarjoaa mahtavaa dataa modernille markkinoijalle.

1. Seuraa miten trendit kehittyvät

Viime vuodenvaihteessa koko maailma pöhisi kryptovaluutoista. Bitcoinin arvo nousi huimasti ja aiheesta keskusteltiin laajasti. Alla on kuvattuna Bitcoin-avainsanan haut Suomessa viime vuodelta tähän päivään. Kuvaajasta näkee selvästi, miten haut kasvoivat kohti loppuvuotta ja miten ne ovat nyt asettuneet takaisin lähes lähtötasolle. Samaan aikaan Bitcoinin arvo on laskenut yhtä tasaisesti kuin siihen liittyvät haut.

VINKKI: Kiinnittymällä trendiin ja luomalla sisältöä nousevasta trendistä, voit saada sisältösi nousemaan paremmin Googlen orgaanisissa eli ilmaisissa hakutuloksissa.

2. Todista muutos kuluttajakäyttäytymisessä

Vielä viisi vuotta sitten harva suomalainen puhui auton yksityisleasingistä. Viime aikoina autokauppiaat ovat raportoineet, että uusien autojen kaupasta jopa yli 10 % tehdään nykyään yksityisliisarilla. Luvut ovat yllättäneet autokauppiaat. Kun tarkastellaan hakudataa liittyen yksityisleasing-avainsanaan, voidaan todeta, että termi on epäilemättä tullut jäädäkseen.

VINKKI: Tiedosta muutokset ja reagoi tuottamalla sisältöä oikeista aiheista oikeilla avainsanoilla.

3. Vertaile avainsanoja ja aiheita

Google Trendsin avulla voit vertailla eri avainsanojen ja aiheiden hakumääriä sen sijaan, että luottaisit omaan mututietoosi. Alla näet esimerkin B2B-avainsanan käytöstä Suomessa. Data osoittaa, että B2B on kirjoitusmuotona käytetympi kuin b to b. Näin ollen, jos käytät ainoastaan b to b -muotoa omissa sisällöissäsi, menetät kallisarvoista näkyvyyttä. Tarkempaan avainsanojen vertailuun suosittelemme vielä yksityiskohtaisempia työkaluja kuten Google Keyword Planneria tai Keywordtoolia, mutta Google Trendsillä pääset jo hyvin alkuun.

VINKKI: Luo avainsana-analyysi, jossa tarkastelet myös hieman eri tavalla kirjoitettuja lauseita. Älä erehdy luottamaan omaan mututuntumaan.

4. Vertaile kilpailijoita keskenään

Oletko miettinyt, miten yrityksesi tuote tai palvelu sijoittuu hauissa suhteessa kilpailijoihin? Google Trendsillä voit selvittää helposti tämänkin. Alla on kolme melko saman hinta- ja kokoluokan autoa ja niiden haut Suomessa viimeisimmältä 12 kuukaudelta.

5. Vertaile sesonkeja

Käyttämällä avainsanoja vuosien kanssa, näet tarkasti milloin ihmiset alkavat hakemaan kyseisellä haulla. Alla on esimerkki kesälomista. Aikaisemmilta vuosilta nähdään, että lomien suunnittelu alkaa monilla jo tammikuussa, mutta suurin piikki on toukokuussa. Tämän jälkeen haut tippuvat lähes nollaan. Aika iso asia huomioitavaksi, mikäli tarjoat esimerkiksi lomamatkoja ja -palveluita!

Alla on nähtävissä dataa liittyen Suomen Black Friday ja Cyber Monday -hakuihin viimeiseltä 5 vuodelta.

VINKKI: Mikäli toimit alalla, jossa sesongit vaikuttavat paljon, tiedosta sesonkien ajoitus tarkasti ja pyri koko ajan reagoimaan mahdollisiin muutoksiin. Esimerkiksi Black Fridayn ja Cyber Mondayn suosion kasvu Suomessa oli selkeästi havaittavissa etukäteen!

Dataohjautuva markkinointi ei ole uutta ja ihmeellistä. Siitä vain on viime aikoina puhuttu paljon enemmän ja uusia työkaluja on tullut kaikkien saataville. Google Trends on yksi monista työkaluista ja tarjoaa peruskäyttäjälle jo paljon mahdollisuuksia. Nyt on viimeinen hetki ottaa data hyötykäyttöön ja nauttia tuloksista!

Kirjoittaja:

Mediatekniikan insinööri ja digitaalisen markkinoinnin asiantuntija yli 10 vuoden kokemuksella. Grapevinen osakas ja ikuinen uuden oppija. Tekemisessä yhdistyy suunnitelmallinen strateginen ajattelu sekä laadukas ja luova käytännön osaaminen.