Toope vai Tosiguru – miten toimia, kun tiimin jäsenet ovat eri tasoilla digimarkkinoinnin suhteen?

07.12.2017|

Tuntuuko siltä, että työtovereista osa tietää kaiken, osa luulee tietävänsä ja muutama ei tiedä mitään? Et ole yksin asian kanssa. On aivan tavallista, että tiimin sisällä ja varsinkin tiimien välillä on suuria taitoeroja, kun puhutaan digitaalisesta markkinoinnista ja sosiaalisesta mediasta. Kuitenkin asioita pitäisi saada edistettyä ja mielellään myös tuloksellisesti. Miten tässä tilanteessa pitäisi toimia? Tässä teidänkin tiimillenne 3 askelta asiantuntijatasoiseen tekemiseen.

Tiedostaminen

Digimarkkinointi ja some ovat samanlaisia osaamisalueita kuin vaikkapa juridiikka tai taloushallinto. Kuka vaan voi handlata homman, jos vaan tietää tarpeeksi ja motivaatio riittää vähän pidemmälle kuin ensi viikkoon. Mikä tahansa asiantuntijuus alkaa kuitenkin siitä, että ensin on tiedostettava, missä maailma makaa ja varsinkin se, mitä ei vielä tiedä.

Monesti tiedostaminen tapahtuu vasta siinä vaiheessa, kun ympärillä olevat ihmiset ovat jo kuukausitolkulla koittaneet saada toopen silmiä auki. Toope ei siis ole se, joka ei osaa tai ymmärrä, vaan se, joka ei edes halua ymmärtää. Hän ei tiedosta, että digitaalinen maailma ja sosiaalinen media ovat tulleet jäädäkseen, eikä niitä voi laulaa suohon, vaikka olisi kuinka suuri päällikkö.

Jotta ei tarvitsisi menettää täysin kasvojaan, kannattaa pitää korvat ja silmät auki. Avaa vaikkapa Twitter-tili ja tutkaile sieltä aiheita #somefi, #markkinointi, #digitalist jne. Hurmokseen ei ole tarvetta, mutta terveeseen kyseenalaistamiseen kyllä. Sekä omaa että yrityksen toimintaa pitäisi tarkastella mahdollisimman objektiivisesti ja peilata sitä kilpailijoihin sekä läheisiin toimialoihin. Oletko sinä se tervaskanto, joka ei vaan ole suostunut kuulemaan muuttuvan maailman kutsuhuutoa? Oletko sinä se tervaskanto, joka ei vaan ole suostunut kuulemaan muuttuvan maailman kutsuhuutoa?

Ymmärrys

Kun kutsuhuuto on kuultu ja asian laita alkaa valjeta, on aika opiskella. Olitpa sitten päättäjä tai tekijä, tehtäväsi on tietää mistä päätät tai mitä olet tekemässä. Tässä kohtaa suosittelen lämpimästi luottamaan oikeisiin asiantuntijoihin väärien profeettojen sijaan. Aito guru ei ole opiskellut digi- ja someasioita(kaan) pelkästään kirjoista ja/tai sähköinternetistä, vaan tehnyt asioita myös käytännössä – mieluiten monenlaisilla toimialoilla ja laaja-alaisiin tarpeisiin. Talon sisältäkin saattaa tällainen digibongarin unelma löytyä, mutta todennäköisemmin joudut investoimaan aikaa ja rahaa eksoottisempaan yksilöön eli asiansa tuntevaan ulkopuoliseen kouluttajaan.

Yksi koulutus avaa silmät, kaksi koulutusta saa ideat liikkeelle ja kolmas koulutus saattaa jo kirkastaa ajatukset. Vertaa tätä taivalta siihen, kuinka paljon aikaa olet sijoittanut omaan koulutukseesi. Yhden päivän tehokurssi ei siis varmuudella tee sinusta digi- ja somesankaria, mutta on takuuvarmasti kuitenkin parempi vaihtoehto kuin mutu-tuntuma ja itseopiskelu. Saattaa silti olla niin, että edelleen tarvitset asiantuntijan apua seuraavaan vaiheeseen.

Toiminta

Uusi uljas maailma ei toteudu ilman toimintaa. Lähde hiljalleen liikkeelle, kiire ei synnytä muuta kuin harmaita hiuksia. Sinä ja/tai tiimisi saatte paljon aikaan hyvällä suunnitelmalla ja sen kurinalaisella noudattamisella. Suunnitelman ei tarvitse syleillä ensivaiheessaan koko maailmaa – riittää, että taklaatte sen kaikkein tärkeimmän haasteen ja lähdette rohkeasti kokeilemaan.

Kuten jo muinaiset suomalaiset sanoivat: tekemällä oppii. Viisaus pätee myös digimarkkinoinnissa ja somessa. Rohkeus kokeilla ja taito mitata tuloksia kävelevät käsi kädessä tuloksen alttarille. Kuuntele herkällä korvalla palautetta ja seuraa tarkalla silmällä mittareita. Näiden avulla pääsette taas seuraavaan kypsyyden asteeseen ja homma etenee.

Tehokkaaseen toimintaan ja aina uuden oppimiseen liittyy tiiviisti kehittyminen ja uudistumisen kyky. Jos jotain haluat edelleen laulaa suohon, tee se sille kaikkien aikojen typerimmälle ajatusmallille, jonka sloganina toimivat nämä 5 sanaa ”näin on aina ennenkin tehty”. Tämä on se hetki, kun itse kunkin pitää ymmärtää muutoksen olevan pysyvä olotila ja sitä kautta kehittämisen olevan jatkuva prosessi. Kun tämä kaikki on hanskassa, voit taputtaa itseäsi olkapäälle – onneksi olkoon Tosiguru!

Jos kaipaat apua missä tahansa edellä mainituista vaiheista, me olemme täällä sitä varten. Laita rohkeasti viestiä tai soita. Kysyvä ei tieltä eksy 🙂

Kirjoittaja:

Neljääkymppiä lähestyvä Grapevinen toimari ja perustaja. Kiinnostunut erityisesti liiketoiminnan kehittämisestä, johtamisesta ja tuloksellisuudesta. Kotona 2 lasta, 1 mies ja koiria vaihteleva määrä.