Sosiaalisen median trendit 2018

04.12.2017|

 

Silmä (tai sielu) ei suoranaisesti levännyt sosiaalisessa mediassa vuonna 2017. Silti se on lunastanut paikkansa sekä ihmisten että yritysten arjessa, joten on ihan paikallaan taas kohdistaa katsetta horisonttiin.

Omien kokemuksiemme sekä mm. Hootsuiten ja Edelmanin raporttien pohjalta somessa vuonna 2018 näkyy orgaanisen näkyvyyden ja luottamuksen laskua, koneiden nousua (AI), liikkuvaa kuvaa ja mittareiden voimaa, mutta myös paljon toivoa.

Syyt, miksi some ylipäänsä toimii eivät vuodesta toiseen muutu, koska noh, ihminen toimii samalla sosiaalisella toimintalogiikalla. Mutta vuositarkastuksen vaatii taas se, miten brändiä rakennetaan siellä tuloksellisesti. Sitä varten on katsottava teknologiaa syvemmälle.

1. Suunnitelma

Maailmaan ja markkinointiin mahtuu monta turhaa juttua myös vuonna 2018, mutta yksi ehdottomasti ei-sellainen on suunnitelma.

Tee brändin rakentamista tarinoilla tukeva pläni. Aloita strategiasta ja etene sen pohjalta vuosi- sekä kuukausikohtaisiin suunnitelmiin.

Suunnitelman avulla on helpompi ottaa ja pitää oikeaa suunta, kun pyritään kiinnittämään oikean kohderyhmän huomio mahdollisimman vaikuttavalla tavalla. Suunnitelmaan – eli miksi, mitä, kenelle, missä, milloin ja miten – kannattaa panostaa nyt, eikä vuoden päästä.

Lisää some- ja sisältöstrategiasta

2. Luottamus

Parasta, mitä yritykselle voi tapahtua somessa on luottamus.

Edelmanin luottamusraportti valottaa hyvin sitä, kuinka epäluottamuksen aikakautena luottamus syntyy uusissa kanavissa ja uusin keinoin: ihmiset luottavat lähes puolet vahvemmin yrityksen some-kanavien sisältöihin kuin mainontaan muissa medioissa.

Ensimmäistä kertaa historiassa kuluttajat myös luottavat vertaisiinsa yhtä paljon kuin asiantuntijoihin ja enemmän kuin toimitusjohtajiin, valtioihin tai akateemikkoihin.

Tässä uudessa luottamuksen ilmastossa yritysten täytyy olla vähemmän korporaatioita ja enemmän ihmisiä. Omat sitoutuneet työntekijät, aidot asiakasyhteisöt sekä brändilähettiläät merkitsevät enemmän kuin koskaan.

Lisää luottamuksen rakentamisesta somessa

3. Oma heimo & oma ääni

Oma seuraajakunta, joka jakaa brändin kanssa samat arvot ja kiinnostuksen kohteet, on toiseksi parasta mitä brändille voi somessa tapahtua. Tällaisen oman heimon rakennus on helpointa sössiä unohtamalla kenelle ja miten puhutaan.

Puhetapa lopulta joko tekee tai rikkoo brändin somessa.

Toimiva tsekki oman brändin tone of voicen tarkistamiseen on peittää esim. Facebook-postauksesta julkaisijan nimi. Tunnistaisitko postauksen pelkän tekstin perusteella omaksesi vai voisiko se olla kenen tahansa kilpailijasi kirjoittama?

Lisää brändin tone of voicesta

4. Ihmiset

Me sosiaaliset kuluttajat tiedostamme oman valtamme ja hyödynnämme verkkoa ja somea kulutuksessamme. Yrityksiltä tämä vaatii aitojen kohtaamispisteiden luomista sekä luottamuksen antamista kuluttajien lisäksi vaikuttajille sekä omille työntekijöille.

Vaikuttavuuden kannalta viimeistään vuonna 2018 kannattaa kokeilla oman porukan ja kuluttajien aktivoimista sekä pienempien henkilöbrändien käyttöä oman ilosanoman levittämisessä.

Lisää vaikuttajamarkkinoinnista

Lisää käyttäjien tuottamasta sisällöstä

Lisää työntekijälähettilyydestä

5. Vähemmän on enemmän

Kuluttajien sietokynnys mainoksiin ja brändättyihin sisältöihin on madaltunut. Tämä johtuu todennäköisesti siitä, että tavaraa on P A L J O N ja vieläpä huonosti kohdennettuna.

Kun tarjotaan jokaiselle jotain, on se lopulta ei mitään kellekään.

Miksi tekisit mitään ilman, että sen näkee – ei kuka tahansa – vaan juuri ne oikeat tyypit? Miksi tehdä 12 Facebook-päivitystä, jos niistä näkee keskimäärin jokaisen alle 6% sivusi tykkääjistä?Tee vähemmän, mutta vaikuttavammin. Tämä vaatii toimivan sisällön lisäksi mediarahaa.

Lisää sisältöähkyn oireista ja hoidosta

6.  1000 sanaa on vähemmän kuin video

Jep, on, ei käy kieltäminen. Muttei aina. Liikkuvan kuvan kuoro on ääriään myöten täynnä ja siihen on pätevät syynsä. Kuvia on jopa 60 000 kertaa nopeampia hahmottaa kuin tekstiä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että vain liikkuva kuva toimii.

Videoissa kuten kaikissa sisällöissä tärkeintä kuitenkin on idea, joka a) herättää oman heimosi huomion b) jaksaa ylläpitää sitä yli 3s, mieluiten videon loppuun asti. Tee siis someystävällisiä, kanavakohtaisesti mietittyjä videoita, joissa kiteytyy brändin ideat ja kulttuuri, jota se edustaa.

Sisältöähkyn läpi

Sosiaalinen media ei siis mennyt rikki tänäkään vuonna, vaikka sisältöähkynoireista kärsittiin valeuutisten, ikävien uutisten ja yleisen diipadaapan kiihdyttämänä. Kaikesta hälystä huolimatta some on yhä irrottamattomampi osa ihmisten välistä vuorovaikutusta ja markkinointia.

Jos sinusta kuitenkin tuntuu, että maailman väestöstä jo kolmanneksen tavoittava media ei oikein toimi, tarkista voisiko se johtua jostakin näistä neljästä syystä tai ota ammattilaisesta tukea.

Se, että kaikkihan sitä tekee, ei vuonna 2018 vielä tarkoita, että kaikki sitä myös osaa.

Kirjoittaja:

Digimarkkinoinnin moniottelija. Heikkona hyvään suunnitteluun ja jälkiä jättäviin sisältöihin.