Markkinointipäättäjän pitäisi olla nykyajan moniosaaja

24.04.2017|

Markkinointipäättäjä on

Sosiaalisen median kanavat lisääntyvät hurjaa vauhtia ja niiden erilaiset ominaisuudet muuttavat muotoa niin usein, ettei niissä markkinointipäättäjä yksin enää pysy kärryllä. Muun työn ohella pitäisi muistaa päivittää aktiivisesti hyvää ja ajankohtaista sisältöä Facebookiin, inspiroivia kuvia Instagramiin ja Twitterissäkin pitäisi olla vuorovaikutuksessa alan ammattilaisten ja asiakkaiden kanssa.

On ihan OK myöntää, ettei kaikkea pysty toteuttamaan yksin

Tämä on kovin tuttu tilanne monellakin meidän asiakkaistamme, ja siksi me olemme auttamassa heitä olemaan läsnä sosiaalisen median kanavissa vaikuttavalla ja ajankohtaisella sisällöllä.

Nykyajan markkinointipäättäjän tulisi olla vähintään brändiosaaja, analyytikko, sisällöntuottaja ja mediaostaja.

Ensinnäkin on ihan OK myöntää, ettei kaikkea pysty toteuttamaan yksin ajan tai osaamisen puutteen vuoksi. Eikä aina kiinnostustakaan ole niin paljoa, että siihen jaksaisi perehtyä.

Mistä sitten lähteä liikkeelle, kun apu on tarpeen tai tarvitset uusia käsipareja sosiaalisen median koukeroihin? Somen syvissä vesissä uiminen ei ole kaikille luontevaa ja siksi siihen kannattaa ottaa intohimoinen sisällöntuottaja, jonka taustalla toimii useamman henkilön tiimi tai jopa koko toimisto johtoa myöten.

Luottamus kaiken keskiössä.

Kun asiakas valitsee ulkopuolisen sometoimiston konsultoimaan, pitämään koulutusta, hoitamaan somekanavia tai vaikka tuottamaan sisältöjä verkkosivuille, on erittäin tärkeää että yhteistyön välille syntyy molemminpuoleinen luottamus.

Luottamus ansaitaan pitkäjänteisellä yhteistyöllä, jossa koko tekemisen pohjalle suunnitellaan liiketoiminnalliset tavoitteet, sisältöstrategia ja tulevat toimenpiteet. Molempia osapuolia kuunnellaan ja arvostetaan, jolloin sovitut asiat hoidetaan asiantuntevasti ja joustavasti.

Asiakkaalta vaaditaan luottamuksen lisäksi myös rohkeutta sanoa ääneen, jos saatua tarjousta ei hyväksytä. Palveluista pyydetään hintatarjouksia ja ideoita, mutta lopullisen päätöksen saaminen tuntuu välillä olevan kiven takana. Tähän voi olla useita syitä taustalla, mutta myyjä odottaa aina jonkinlaista päätöstä tarjoukseen. Oli se sitten hyväksytty tai hylätty.

Toimin itse Grapevinen myyntijohtajana ja tapaan asiakkaitamme päivittäin. Usein asiakkaiden kanssa toistuvat samat kysymykset ja mietteet. Siksi haluankin ne tähän alle kirjoittaa Q & A -muotoon.

Q&A = Questions & Answers

Miksi asiakkaalta kysytään budjettia?

  • Budjetin tarkoituksena on luoda käsitys tekemisen tasosta. Niin asiakkaan kuin myyjänkin aikaa menee hukkaan, jos tarjouksen taso on kaukana toisesta. Kun tiedämme asiakkaan budjetin, on aina helpompi lähteä tarjoamaan oikeita toimenpiteitä.

Miten ulkopuolinen tekijä pystyy kirjoittamaan tuotteistamme ja/tai palveluistamme blogia?

  • Perehdymme aina huolellisesti asiakkaan toimialaan ja materiaaleihin, joka toimii kaiken työn pohjana. Lisäksi valitsemme asiakkaalle parhaan mahdollisen henkilön, joka on muutenkin kiinnostunut samankaltaisista palveluista/tuotteista. Sosiaalisen median asiantuntijamme osaavat hakea ja yhdistää tietoa selkeiksi kokonaisuuksiksi oli aihe sitten sähköinen taloushallinto, vuokratyöt, alkoholijuomat, autoilu tai leipominen.

Haluaisin valmiin konseptin, saisinko sen huomenna klo 12 mennessä?

  • Valitettavasti ei onnistu. Emme tee valmiita konsepteja vielä tarjousvaiheessa, mutta ideoimme mielellään uusia ja luovia ratkaisuja kampanjoihin ja sisällöntuotantoon. Ehdotamme aina ideoita, jotka toteutetaan loppuviimein asiakkaan kanssa yhteistuumin.

Voinko tosiaan jättää kokonaan sosiaalisen median kanavien huolehtimisen teille?

  • Kyllä voit. Autamme asiakkaitamme mielellään eri sosiaalisen median kanavien hallinnoinnissa joka arkipäivä, esimerkiksi sisällöntuotannossa, somepostauksien tekemisellä tai vaikka kommunikoinnilla asiakkaiden kanssa. Tällöin sinulta vapautuu aikaa muihin tärkeisiin tehtäviin.

Mitä tietoja tarvitaan kampanjan suunnitteluun ja tarjouksen tekemiseen?

  • Kampanjan pohjalle on aina hyvä miettiä budjetti, kohderyhmä, kampanjan viesti, tuote ja/tai palvelu, kampanjan aika, ensisijaiset kanavat sekä tavoite. Näillä pääsemme tarjoamaan teille parhaan mahdollisen ratkaisun.

Mikäli sinulla tulee vielä jotain kysyttävää, ideoita tai haluat istua alas kahvikupin äärellä, voit aina soittaa tai laittaa sähköpostia. Tulen mielelläni kertomaan Grapevinesta lisää ja ideoimaan yhdessä sinun kanssasi miten teidän digitaaliset kanavanne saadaan toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla.

Kirjoittaja:

Sukella kanssamme sosiaalisen median, markkinoinnin ja modernin liiketoiminnan uutisiin ja ilmiöihin! Grapevinen blogista löydät näkemyksiämme aiheesta, toimistomme kuulumisia sekä ennen kaikkea konkreettisia vinkkejä, miten yritykset voivat kehittää omaa (digi)markkinointiaan.