Hakukoneoptimointi vai hakukonemainonta

12.04.2017|

Hakukoneoptimointi (SEO) vai hakukonemainontaSekä hakukoneoptimointi (SEO) että hakukonemainonta puhuttavat paljon. Usein käy niin, että termit sekoittuvat keskenään. Mitä eroa hakukoneoptimoinnilla ja hakukonemainonnalla on – ja kumpaan minun nyt kannattaisi panostaa? Tässä lyhyesti.

Hakukonemarkkinointi (SEM)

Hakukonemarkkinointi eli SEM (Search Engine Marketing) on markkinointia, joka tähtää näkyvyyteen ja tuloksiin hakukoneiden, kuten Googlen ja Bing Searchin tulossivuilla. Hakukonemarkkinointi on digimarkkinoinnin kokonaisuus, joka kattaa ainakin hakukoneoptimoinnin ja hakukonemainonnan, joskin koulukunnat sen laajuuden suhteen vaihtelevat. Pienimmillään SEM on yksittäinen Google Adrwords -mainoskampanjaveto muutamalla kympillä, parhaimmillaan jatkuvaa strategista optimoidun sisältömarkkinoinnin ja hakukonemainonnan yhteistyötä.

Hakukoneoptimointi (SEO)

Paras paikka piilottaa ruumis on Google-haun toinen sivu.

Hakukoneoptimoinnilla eli SEO:lla (Search Engine Optimization) tarkoitetaan verkkosisältöjen optimointia niin, että ne löytyvät mahdollisimman helposti relevanteilla hakusanoilla internetin hakukoneista. Tällä viitataan siis luonnolliseen hakukonenäkyvyyteen – hakukoneen orgaanisiin eli mainostamattomiin tuloksiin.

Hakukoneiden tuloksiin vaikuttaa moni asia, jotka vaihtelevat hakukoneittain. Esimerkiksi avainsanojen tiheys, verkkosivun nopeus, kuvien tiedostonimet, sivun URL-osoite ja monet muut tekijät vaikuttavat hakukoneiden tuloksiin. Tämän lisäksi algoritmi muuttuu ja kehittyy jatkuvasti. Jos haluat perehtyä sisällön optimointiin syvällisemmin, tutustu vaikkapa Googlen aloittajan oppaaseen.

Haluatko parempia tuloksia ja enemmän liikennettä esimerkiksi Googlen kautta? Pikatietä onneen ei ole, sillä hakukoneoptimointi on jatkuvaa työtä. Avainsana-analyysillä ja selkeällä verkkostrategialla pääset hyvään alkuun.

Hakukonemainonta

Tällä hetkellä Google-haun ylimmät neljä tulosta tietokoneen selaimella ovat mainoksia. Näihin hakutuloksiin pääsee mukaan kylmällä käteisellä. Tosin ei yksin silläkään: Google nimittäin arvottaa siinäkin montaa asiaa, kuten mainoksen laatua, toimivuutta ja klikkiprosenttia, mainostetun sivusi sisällön kiinnostavuutta ja – jälleen kerran – sataa muutakin asiaa.

Googlen mainostyökalu AdWords tarjoaa reilusti hyvää dataa mainostajalle mainonnan toimivuudesta. Mainosten pitäisi vastata sisällöltään laskeutumissivua eli sivua, joihin mainoksista ohjataan. Laskeutumissivun tulisi latautua nopeasti laitteesta riippumatta ja sisällön on syytä olla sen verran kiinnostavaa, että mainoksen klikkaaja viihtyy sivulla mahdollisimman pitkään.

Hakukoneoptimointi vai -mainonta?

Kuten sanottu – hakukoneoptimoinnin tai -mainonnan suhteen oikotietä onneen ei ole olemassa. Hakukonemarkkinointi, kuten kaikki muukin markkinoinnissa, vaatii suunnitelmallisuutta, raakaa työtä ja ymmärrystä. Tehokkaasti tehtynä hakukoneoptimointi ja -mainonta tukevat toisiaan ja tuovat näkyvästi tuloksia. Kohderyhmän haasteiden tunteminen on iso ensiaskel parempaan hakukonenäkyvyyteen. Ja kohderyhmähän ei koskaan ole ”kaikki”.

Jos digimarkkinointi tai hakukonemarkkinointi pitäisi saada kuntoon, mutta aloitus on vaikeaa, Tehovalmennus saattaisi olla sinua ja yritystäsi varten.


SEM on yhden ajattelutavan mukaan katto, johon mainonta ja optimointi kuuluvat.

Puuttuuko tekstistä jotain oleellista? Oletko eri mieltä? Tiedätkö taikatempun, joka vie Googlen ykköstulokseksi? Kerro kommenteissa!

Kuvalähde: Kuvankaappaus google.fi -sivustolta 10.4.2017 klo 15.10  

Kirjoittaja:

Sukella kanssamme sosiaalisen median, markkinoinnin ja modernin liiketoiminnan uutisiin ja ilmiöihin! Grapevinen blogista löydät näkemyksiämme aiheesta, toimistomme kuulumisia sekä ennen kaikkea konkreettisia vinkkejä, miten yritykset voivat kehittää omaa (digi)markkinointiaan.