Ei varmaan tule yllätyksenä kenellekään, että sillä on väliä, miltä näytät verkossa. Se voi olla määrittävä tekijä sinun ja unelmaduunisi välillä. Se voi tuoda kaupan sinulle tai kilpailijallesi. Saattaa jopa olla, että henkilöbrändisi takia et vaikuta luotettavalta. Ensivaikutelman annat verkossakin vain kerran – käytä se hyvin.

Tunne kanavat ja oma äänesi

Sinun ei tarvitse olla samanaikaisesti nokkela tiivistäjä Twitterissä, vaikuttava vloggaaja YouTubessa ja LinkedInin sosiaalisin myyjä. Mieti, mikä sinun äänesi on ja minkälaista sisältöä tuotat mielelläsi. Ota mieluummin käyttöön yksi kanava todella hyvin kuin viisi kanavaa huonosti. Keskusteluun liittyminen on usein paras alku. Ota rohkeasti kasa itsellesi tärkeitä aiheita seurantaan ja osallistu aina, kun voit. Pelkkä keskustelujen seuraaminen on helpompaa, mutta seuraamalla et jää mieleen.

Ensivaikutelman voi tehdä vain kerran – verkossakin.

Osallistu, älä provosoidu

Modernissa maailmassa seksiäkin paremmin myy osallistuminen ja aktivismi. Kädenlämpöisenä et näy maailmassa, jossa yrityksetkin laittavat itsensä likoon aatteiden taakse ja tuovat mielipiteitä julki. Osallistu keskusteluun, ole valmis perustelemaan väitteesi ja mielipiteesi ja uskalla olla rohkeasti eri mieltä. Muista kuitenkin, että sinut tunnetaan sen perusteella mitä sanot.

Älä provosoidu. Hengitä ennen julkaisua. Hengitä vähän lisää ja mieti miten viestisi voidaan tulkita. Viesti positiivisen kautta ja luota muiden ihmisten hyväntahtoisuuteen, mutta muista mitä rikossarjat opettavat – kaikkea mitä sanot voidaan käyttää sinua vastaan.

Tarkat lähteet lisäävät vakuuttavuutta. Vaihtoehtoisesta faktasta kiinnijääminen saattaa olla noloa.

Käytä aikaa

Henkilöbrändiä ei rakenneta päivässä, eikä se tule koskaan valmiiksi. Henkilöbrändi on vain ja ainoastaan sinä näkyvästi verkossa – siksi siihen kannattaa käyttää aikaa ja vaivaa. Suunnitelma auttaa siinäkin. Varaa kalenteristasi aikaa oman henkilöbrändisi kehittämiseen – aktiivisella otteella tuloksia saat yllättävän nopeasti. Mieti tavoitteesi, aseta niille aikataulu ja seuraa onnistumisiasi.

Mikä kanava toimii sinulle parhaiten henkilöbrändin rakentamiseen? Kerro kokemuksistasi kommenteissa!

Katso myös: Tehokas Henkilöbrändäys -koulutus 1.3.