Alkoholimainonta ja sosiaalinen media

01.02.2017|

Tipaton tammikuu, kuningas alkoholi, ei tippa tapa ja niin edelleen. Alkoholiin viitataan keskustelussa usein, mutta vaikka sosiaalinen media onkin vuorovaikutteinen keskusteluympäristö, siellä viinan kanssa ei voi läträtä mielensä mukaan. Vastaan tulee laki ja sen toisinaan kyseenalainen valvonta. Mitä alkoholibrändi voi ja ei voi tehdä somessa?

Miten alkoholilainsäädäntö on muuttunut markkinoinnin näkökulmasta?

Tutkimusten mukaan alkoholimainonta paitsi aikaistaa alkoholinkäytön aloittamista myös lisää nuorten alkoholinkäyttöä. Ja mikäpä olisi helpompi tapa tavoittaa nuoret kuin tehdä se verkossa ja somessa? Ollaanpa tutkimustuloksista mitä mieltä tahansa, alkoholilaki kuitenkin uudistettiin 1.1.2015. Tässä kohtaa kannattaa huomioida, että mikään ei muuttunut väkevien juomien (yli 22 tilavuusprosenttia) markkinoinnin suhteen: edelleen kaikki mainonta on kiellettyä, paitsi poikkeusluvalla. Mutta mikä on eri tavalla mietojen juomien suhteen?

Uudet kiellot koskevat seuraavia markkinointiin ja sosiaaliseen mediaan liittyviä asioita:

  • Kuluttajien omien juomiskuvien tai -videoiden jakamista ja hyödyntämistä valmistajan internetsivujen tai yhteisöpalvelujen kautta
  • Mainosfilmien tuottamista kuluttajien ja bloggaajien kotisivujen tai kaveripiirien kautta jaettavaksi (= kuluttajan aktivoiminen)
  • Osallistumiseen tai ”tykkäämiseen” perustuvien markkinointiarpajaisten, tietokilpailujen ja pelien tuottamista

Näihin asioihin laki ei edelleenkään puutu:

  • Tavallisia internetmainonnan linkit tai valmistajien internet- tai yhteisöpalvelusivustot sinällään ok.
  • Kuluttajien omaehtoinen viestintä keskenään.
  • Lomakuvien tai -videoiden oma-aloitteinen jakaminen, vaikka niissä esiintyisi alkoholijuomia.
  • Yksityishenkilö saa myös kirjoittaa edelleen vapaasti alkoholituotteista uhmaamatta lainsäädäntöä.

Mietojen alkoholijuomien markkinointi sosiaalisessa mediassa – do’s and dont’s

Teitpä sitten some-sisältöjä, mainontaa tai isompia kampanjoita, muista nämä listat ja tulosta ne vaikka tauluksi toimiston seinälle, niin osaat toimia oikein.

MAINOSTAJA EI SAA…

  1. Osallistaa kuluttajaa peliin, arpajaisiin tai kilpailuun.
  2. Käyttää tietoverkossa kuluttajien tuottamaa sisältöä.
  3. Saattaa palvelun välityksellä kuluttajien jaettavaksi tuottamaansa tai kuluttajien tuottamaa sisältöä.

MUTTA KUITENKIN

”Jos mainostaja on estänyt tuottamansa mainosaineiston jakamisen niillä keinoilla, jotka ovat sen käytettävissä, se ei vastaa siitä, että kuluttaja esimerkiksi lähettää linkin tai aineistoa toiselle kuluttajalle.”

ELI KÄYTÄNNÖSSÄ…

Facebookissa, Twitterissä, Instagramissa ym. sosiaalisen median kanavissa: Älä osallista kuluttajia äläkä käytä kuluttajien tuottamaa sisältöä oman mainontasi materiaalina.

Blogissa, nettisivuilla ym. omassa mediassa: Toimi samoin kuin edellä, mutta poista kommentointi- ja jakamismahdollisuus käytöstä.

Entä jos rikkoo alkoholilakia, mitä siitä seuraa?

Säännöt on tehty rikottaviksi, vai miten se menikään? Jos haluat ottaa riskejä, voit toki sen tehdä omalla vastuullasi. Laissa määrään myös seuraamuksista. Tämä kohta menee tarkalleen ottaen näin:

Alkoholilain 48§:n 1 momentin mukaan havaitessaan alkoholilain tai määräysten vastaista toimintaa tai epäkohtia Valviran tulee antaa asianmukaiset ohjeet epäkohtien poistamiseksi taikka virheellisten toiminnan lopettamiseksi sekä asetettava määräaika, jonka kuluessa näin on meneteltävä. Jollei korjausta ole tapahtunut asetetussa määräajassa tai jos ohjeissa mainittua toimintaa ei ole lopetettu tai jos se on uudistettu määräajan jälkeen, Valvira voi alkoholilain 48§:n 2 momentin mukaan asettaa tehosteeksi uhkasakon tai uhan, että vaadittu toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella sen mukaan kuin uhkasakkolaissa säädetään, jollei tässä laissa toisin säädetä.”

Miten tuloksellista alkoholimainontaa tehdään?

Kehitämme Arvid Nordquistin viinien verkkopresenssiä ja sosiaalista mediaa sisältömarkkinoinnin keinoin: ymmärtämällä modernia kuluttajaa ja tarjoamalla heille viihdyttävää ja hyödyllistä sisältöä.

Lue lisää

Kirjoittaja:

Neljääkymppiä lähestyvä Grapevinen toimari ja perustaja. Kiinnostunut erityisesti liiketoiminnan kehittämisestä, johtamisesta ja tuloksellisuudesta. Kotona 2 lasta, 1 mies ja koiria vaihteleva määrä.