Miten sosiaalinen media toimii myös vuonna 2017?

12.01.2017|

Vaikka somessa sielu tai silmä ei suoranaisesti aina lepääkään, on se lunastanut paikkansa sekä ihmisten että yritysten arjessa korvaamattomalta tuntuvalla tavalla.

Syyt miksi some toimii myös tänä vuonna eivät ole juuri muuttuneet, koska noh, ihminen toimii samalla sosiaalisella toimintalogiikalla kuin aiemmin. Mutta se, miten sosiaalinen media toimii tuloksellisesti vuonna 2017, vaatii vuositarkastuksen. 

1. Suunnitelma = suunta

Maailmaan ja some-markkinointiin mahtuu monta turhaa juttua myös vuonna 2017, mutta yksi ehdottomasti ei-sellainen on suunnitelma. Tee liiketoimintaa ja brändin rakentamista some-ajassa tukeva pläni. Aloita strategiasta ja etene sen pohjalta vuosi- sekä kuukausikohtaisiin suunnitelmiin.

Suunnitelman avulla on helpompi ottaa ja pitää oikeaa suunta, kun pyritään kiinnittämään oikean kohderyhmän huomio mahdollisimman vaikuttavalla tavalla. Suunnitelmaan – eli miksi, mitä, kenelle, missä, milloin ja miten – kannattaa panostaa nyt, eikä vuoden päästä.

Lisää sisältöstrategiasta >>>

2. Oma heimo

Somessa parasta mitä brändille voi tapahtua on oma seuraajakunta, joka jakaa brändin kanssa samat arvot ja kiinnostuksen kohteet. Oman heimon rakennus on helpointa sössiä unohtamalla kenelle ja miten puhutaan.

Puhetapa lopulta joko tekee tai rikkoo brändin somessa. Toimiva tsekki oman brändin tone of voicen tarkistamiseen on peittää esim. Facebook-postauksesta julkaisijan nimi. Tunnistaisitko postauksen pelkän tekstin perusteella omaksesi vai voisiko se olla kenen tahansa kilpailijasi kirjoittama? Selkeä, omaperäinen tone of voice tai suomalaisittain äänensävy on kilpailuetu, joka erottaa brändisi kilpailijoista.

Lisää brändin toine of voicesta >>>

3. Vähemmän on enemmän

Kuluttajien sietokynnys mainoksiin ja brändättyihin sisältöihin on somessakin madaltunut, mikä johtuu todennäköisesti siitä, että tavaraa on P A L J O N ja vieläpä huonosti kohdennettuna. Kun tarjotaan jokaiselle jotain, on se lopulta ei mitään kellekään.

Kysymys, joka jokaisen markkinoijan pitää näinä päivinä kysyä itseltään on: miksi tehdä mitään ilman, että sen näkee – ei kuka tahansa – vaan juuri ne oikeat tyypit. Miksi tehdä 12 Facebook-päivitystä, jos niistä näkee keskimäärin jokaisen alle 6% sivusi tykkääjistäsi?  Tee vähemmän, mutta vaikuttavammin. Tämä vaatii nykyään toimivan sisällön lisäksi mediarahaa.

Lisää sisältöähkyn oireista ja hoidosta >>>

4. Kuluttajien ja vaikuttajien voimaa

Me sosiaaliset kuluttajat nyt vaan luotamme enemmän ihmisiin kuin yrityksiin. Tiedostamme oman valtamme ja hyödynnämme verkkoa oman kulutuskäyttäytymisemme muodostumisessa. Yrityksilläkin on tottakai yhä vaikuttamismahdollisuutensa, mutta tämä vaatii aitojen kohtaamispisteiden luomista sekä vallan ja luottamuksen antamista kuluttajalle.

Vaikuttavuuden kannalta vuonna 2017 kannattaa kokeilla henkilöbrändien käyttöä oman ilosanoman levittämisessä. Minkälaiset naamat ja äänet palvelevat omaa brändiäsi tehokkaimmin ja pitävät homman aitona?

Lisää vaikuttajamarkkinoinnista >>>

Lisää käyttäjien tuottamasta sisällöstä >>>

5.  1000 sanaa on vähemmän kuin video

Jep, on, ei käy kieltäminen. Muttei aina. Liikkuvan kuvan kuoro on ääriään myöten täynnä ja siihen on pätevät syynsä. Kuvia on jopa 60 000 kertaa nopeampia hahmottaa kuin tekstiä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että vain liikkuva kuva toimii.

Visuaalisuus on vuonna 2017 sisällöntuotannon normi. Videoissa kuten kaikessa sisällöntuotannossa tärkeintä kuitenkin on idea, joka a) herättää oman heimosi huomion b) jaksaa ylläpitää sitä yli 3s, mieluiten videon loppuun asti. Tee siis someystävällisiä, kanavakohtaisesti mietittyjä videoita, joissa kiteytyy brändin ideat ja kulttuuri, jota se edustaa.

Sisältöähkyn läpi

Ei, sosiaalinen media ei ole mennyt rikki, vaikka sisältöähkyn oireita on alkanutkin esiintyä valeuutisten, ikävien uutisten ja yleisen diipadaapan kiihdyttämänä. Kaikesta hälystä huolimatta somesta on tullut yhä irrottamattomampi osa markkinointia ja ihmisten välistä vuorovaikutusta.

Jos sinusta kuitenkin tuntuu, että maailman väestöstä jo lähes kolmanneksen kustannustehokkaalla ja henkilökohtaisella tavalla tavoittava media on rikki, tarkista voisiko se johtua jostakin näistä neljästä syystä tai ota ammattilaisesta tukea.

Se, että kaikkihan sitä tekee, ei tänäkään vuonna vielä tarkoita, että kaikki sitä myös osaa.

Kirjoittaja:

Digimarkkinoinnin moniottelija. Heikkona hyvään suunnitteluun ja jälkiä jättäviin sisältöihin.