Vuosittainen CMADFI-tapahtuma kokoaa taas 23.1. yhteen Suomen yhteisömanagerit. Mutta mitä yhteisömanagerointi oikeastaan on ja millainen on hyvä yhteisömanageri? Omalla kolmen vuoden kokemuksellani yhteisömanagerin hommat näyttäytyvät näin.

Yhteisömanageri on suora käännös englannin termistä community manager. Suomennoksella on mielestäni vähän hassu klangi: ”yhteisön manageroinnista” tulee ainakin itselläni mieleen ärsyttävä ihmisten pompottelu, mikromanageeraus, turhantärkeä hallinnointi ja yleisesti kaikenlainen nysvääminen. Vanhan bisnesviisauden mukaan ”asioita hallinnoidaan, mutta ihmisiä johdetaan”. Eikö näin pitäisi olla myös yhteisöjen kohdalla?

Pyrinkin ajattelemaan yhteisömanageroinnin enemmänkin yhteisön johtamiseksi tai eteenpäin luotsaamiseksi. Yhteisö tarvitsee innostavaa johtoa kukoistaakseen, eikä kukaan halua olla osa hallinnoitavaa kasvotonta massaa.

 

Mitä kaikkea yhteisömanageri tekee?

Piilotetun aarteen tekemä Yhteisömanageritutkimus 2016 antaa erittäin hyvän katsauksen yhteisömanagerien työnkuvaan suomalaisissa organisaatioissa. Tutkimuksesta selviää, että varsinaisena tittelinä yhteisömanageri ei ole kovinkaan yleinen. Vastauksissa vilkkuu muun muassa viestintäsuunnittelijaa, digimarkkinoijaa, sisältöspesialistia ja sosiaalisen median asiantuntijaa (that’s me!). Selvää on ainakin se, että yhteisömanageri on monessa firmassa melkoinen moniosaaja, jonka työnkuvaan kuuluu paljon muutakin kuin sitä yhteisön, no, managerointia.

Käsittelen yhteisömanagerointia tässä blogissa erityisesti yrityksen ulkoisten (some)viestintäkanavien näkökulmasta, mutta pääpiirteittäin ajatukset sopivat kyllä sisäiseenkin yhteisömanagerointiin ja suljettuihin yhteisöihin.

 

Yhteisömanagerin tärkeimmät ominaisuudet

Itselleni on ollut melko introverttinä tapauksena ollut ilo huomata, ettei yhteisömanagerin tärkein ominaisuus olekaan pelkkä ylitsepursuava sosiaalisuus ja ulospäinsuuntautuneisuus. Toki niitäkin tarvitaan, mutta nämä kuusi piirrettä olen kokenut huomattavasti tärkeämmiksi:

  1. Kyky kuunnella ja ymmärtää yhteisön jäseniä ja keskustella heidän kielellään
Millaisia ihmisiä yhteisöön kuuluu? Miksi he kuuluvat yhteisöön ja mitä he toivovat yhteisön heille tarjoavan? Millaisella äänensävyllä keskustelua käydään ja miten yhteisölle kannattaa puhua? Mikä tekee yhteisöstä kiinnostavan ja viihtyisän, entä miten sen kokoa voisi kasvattaa? Lisäksi yhteisömanageri osaa kerätä tietoa, palautetta ja mielipiteitä yhteisön jäseniltä sekä koostaa näistä yhteinen sanoma, jota viedä eteenpäin.

>> Lue 5 askelta siihen, miten sosiaalisen median tonaliteetti luodaan

 2. Taito luoda kiinnostavaa sisältöä kanavasta riippumatta
Sama sisältö ei toimi Facebookissa, Twitterissä ja Snapchatissa. Yhteisömanageri taitaa sisältömuodot, tuntee eri kanavien ominaispiirteet ja osaa luoda niihin sopivaa sisältöä. Säännöllisesti ja suunnitelmallisesti, spontaaneja ideoita unohtamatta.

Eikä sisällöntuotanto yksinään riitä – lisäksi tarvitaan myös mainontaa. Täydelliseen yhteisömanagerin työkalupakkiin kuuluukin eri somekanavien mainosmahdollisuuksien tunteminen ja sisällön tehokas mainostaminen

>> Kurkkaa täältä some-mainonnan koulutuksemme

 3. Keinot innostaa ja aktivoida yhteisöä
Mikään ei ole tylsempää kuin passiivinen yhteisö, missä ei tapahdu mitään. Kukaan ei reagoi, kukaan ei kommentoi, kukaan ei kysy, kukaan ei vastaa. Tätä näkee varsin usein myös yritysten sosiaalisen median kanavissa – sisältöä julkaistaan kyllä, mutta kukaan ei reagoi siihen millään tavalla. Taitava yhteisömanageri tuntee yhteisönsä ja tietää, mikä saa heidät innostumaan ja tarttumaan näppikseen (tai painamaan ainakin sitä tykkäysnappia).

4. Kanavien, käytäntöjen ja trendien seuraaminen
Mitä uusia ominaisuuksia yhteisön käyttämiin palveluihin on tällä viikolla tullut? Mitä uutta tietoa yhteisölle voisi tänään tarjota? Pitäsikö kokeilla live-videota tai kysyä suosittua bloggaajaa yhteistyökumppaniksi? On tärkeää seurata paitsi oman alansa uutisia, myös käytössä olevien (some)palveluiden päivityksiä ja uusia (julkaisu)mahdollisuuksia.

>>Lue täältä 10 loistavaa käytännön Facebook-vinkkiä yhteisömanagerille

5. Nopeat hoksottimet ja laaja ymmärrys maailmasta ja sen ilmiöistä
Kun maailmalla tapahtuu, ensimmäiset ja/tai nokkelimmat reagoijat saavat suurimman huomioarvon. Oli kyseessä sitten uutislinkin jako tai reagoivan brändisisällön luominen ajankohtaisen ilmiön pohjalta, yhteisömanagerin tulee ymmärtää uutisen merkitys yhteisölle ja osata hyödyntää sitä merkittävällä tai ainakin viihdyttävällä tavalla. Uskallan väittää, että hyvä yleissivistys ja ymmärrys ympäröivästä maailmasta on yksi yhteisömanagerin tärkeimmistä ominaisuuksista.

6. Ennen kaikkea: uskallus!
Heittäytymiskyvystä ja rohkeudesta ei ole koskaan haittaa, mutta yhteisömanagerin hommissa ne ovat erityisen tärkeitä. Uudet ideat, sisältökonseptit ja keskustelunavaukset vaativat uskallusta. Jos yhteisömanageri ei ole innostunut ja rohkea, harvemmin myöskään yhteisön jäsenet jaksavat sitä olla. Lisäksi sosiaalisessa mediassa yleisön reaktio on välitön ja suora, ja yhteisömanagerilla pitää olla paitsi pokkaa kokeilla uutta, myös pokkaa ottaa palaute vastaan – ja kehittää tekemistä sen perusteella.

 

Kannattaako yhteisömanageroinnin ulkoistaminen?

Käytännössä ulkoistettu yhteisömanagerointi on sitä, että voit jättää sosiaalisen median kanavasi tai muun yhteisösi luotettavan ammattilaisen käsiin ja keskittyä itse ydinliiketoimintaasi.

Osaava ulkoistettu yhteisömanageri ymmärtää toimialaasi, tuntee asiakkaasi ja kuuntelee yhteisösi jäseniä. Hän osaa luoda merkityksellistä sisältöä heidän tarpeidensa ja toiveidensa mukaan ja tietää, miten kyseisen sisällön saa leviämään ja näkymään. Saat raportteja yhteisösi palautteesta, kommenteista ja reaktioista ja voit luottaa siihen, että asiakaspalvelu somessa toimii.

Ulkoistaminen on helpompaa kuin luulisi, mutta toimiakseen se vaatii hyvää yhteistyötä ja kommunikaatiota asiakkaan ja yhteisömanagerin välillä.

Jos haluat kuulla lisää, miten tämä käytännössä toimii – no, tiedät kyllä mitä tehdä.