2468091328_0cab6c85af_b

Kymmenen vuotta Facebookin lanseeraamisen jälkeen yksi asia puhuttaa edelleen päivittäin mm. Facebook-ryhmissä: miten teen oikea-oppisen Facebook-arvonnan? Sama kysymys tulee esille viikoittain myös koulutuksissamme.  

Kilpailuja ja arvontoja tehdään edelleen paljon, onhan se oiva tapa saada sitoutuneita käyttäjiä yrityksen Facebook-sivulle. Taitava tekijä osaa myös nykyään kohdentaa mainontaa henkilöille, jotka ovat reagoineet yrityksen tekemiin päivityksiin.

Vuoden 2016 aikana näimme muutamia uusia kekseliäitä tapoja kiertää Facebookin sääntöjä/arpajaislakia, mutta näppäryydessään nämä ovat hieman harmaalla alueella, mutta eivät periaatteessa kuitenkaan kiellettyjä. Toisin sanoen Facebook ei ole omissa säännöissään näitä selväsanaisesti vielä kieltänyt samalla tavalla kuin esimerkiksi vaatimuksen kuvan jakamisesta.

Esimerkkejä harmaalla alueella olevistä arvonnoista:

  • Arvotaan palkinto sitten, kun sivu saa X määrän tykkääjiä. Kukaan ei voi tietää, meneekö seuraajamäärän tavoitteen saavuttamiseen viikko, kuukausi vai useampi vuosi.
  • Viimeinen päivityksen kommentoija voittaa.

Hyvin tehdystä arvonnasta selviää aina myös loppumispäivä ja epäilyttävää on myös todentaminen kuka on kommentoinut päivitykseen viimeisenä. Heitähän saattaa olla lopulta useita, koska Facebook ilmoittaa kellonajassa ainoastaan tunnit ja minutit.

Virkistetäänpä sitten muistia, mikä on sallittua Facebook-arvonnoissa ja mikä ei.

Kunnioita osallistujaa – kerro säännöt!

Kilpailun tai arvonnan järjestäjä on velvollinen kertomaan osallistujille säännöt. Säännöt ovat tärkeät, koska ne antaa hyvän ja luotettavan kuvan järjestävästä tahosta. Viime aikoina Facebookissa on ollut liikkeellä paljon laajalle levinneitä huijaussivuja ja -arvontoja esim. Sokoksen, Stockmannin ja Ikean nimissä, että oikeiden brändien on pitänyt ottaa niihin kantaa ja varoitta faneja huijauksista.

Ihmiset eivät siis erota feikkiä aidosta ja brändien onkin syytä erottautua ja säännöt ovat yksi hyvä tapa erottautua.

Vinkit:

  1. Kerro säännöistä selkeästi päivityksessä tai ohjaa osallistuja linkin avulla erilliseen sääntödokumenttiin. Esimerkki sääntödokumentista: bit.ly/Järvikylä_säännöt. Sääntöjä on helppo päivittää tarpeen mukaan esimerkiksi osallistavaan kuvakilpailuun. Katso esimerkki Hard Rock Cafen kuvakilpailun säännöistä tästä.
  2. Kerro kuluttajalle osallistumisaika, -tapa ja -ehdot sekä mitä voi voittaa.
  3. Facebook-kilpailuissa säännöistä tulee myös käydä ilmi, että osallistujat vapauttavat Facebookin kaikesta vastuusta sekä se, ettei Facebook suosittele eikä hallinnoi kampanjaa millään tavalla eikä se liity mitenkään Facebookiin.

Mitä saa ja ei saa tehdä?

Saat:

  • pyytää osallistujia tykkäämään ja/tai kommentoimaan itse tuottamaasi sisältöä osallistuakseen kisaan.
  • pyytää äänestämään (esim. kuvasta tykkäämällä) tai pyytää käyttäjiä lähettämään sivun ylläpidolle yksityisviestin, jolla hän osallistuu kilpailuun.
  • vaatia tykkäämään sivusta osallistuakseen kisaan. (Huom! voittajan arpominen hankalaa)

Oman sivusi aikajana on siis käytössäsi.

Et saa:

  • vaatia käyttäjää jakamaan kisan omalla aikajanallaan osallistuakseen kisaan.
  • vaatia käyttäjää jakamaan kisan kaverinsa aikajanalla osallistuakseen kisaan.
  • vaatia käyttäjää merkkaamaan (tägäämään) kaverin kommenttiin tai kuvaan osallistuakseen kisaan.

Henkilöprofiilia ei siis saa käyttää yrityksen toimintaan. Eli käyttäjän oma tai hänen kaveriensa aikajana ei ole käytössäsi.

Kannattaa muistaa, että aina voi pyytää henkilöä tykkäämään sisällöstäsi ja jakamaan sitä, mutta tykkää ja jaa ei saa olla kisaan osallistumisen ehto.

Tykkää ja jaa ei saa olla kisaan osallistumisen ehto.

Jäikö kilpailuista tai arvonnoista vielä kysyttävää? Ota rohkeasti yhteyttä:

Anu Laitila, anu.laitila@grapevine.fi, +358 40 84 55 021 tai Twitterissä @anujanina.

Blogausta päivitetty 22.2.2017: Mitä saa ja mitä ei saa tehdä otsikoiden alle lisätty saat pyytää ihmisiä tykkäämään brändin sivusta.

Lue myös: »Kilpailu, arvonta vai arpajaiset?

Haluatko tietää, mitä suomalaiset odottavat yrityksiltä somessa?

Lataa nyt tiivistelmä: Sosiaalinen media ja yritykset. Somepulssi 2016 -kysely on kesällä 2016 toteutettu kysely aktiivisille somen käyttäjille. Kyselyn perusteella tehty tiivistelmä on ladattavissa nyt alta. Antamalla sähköpostiosoitteesi, lisäämme sinut Grapevinen uutiskirjeen tilaajaksi, jolloin saat kuukausittain vinkkejä somesta ja digitaalisesta liiketoiminnasta sähköpostiisi. Emme luovuta sähköpostiasi kolmansille osapuolille ja halutessasi voit poistua sähköpostilistalta helposti.