OpenLobby_6

Uuden aloittaminen on harvemmin helppoa. Tämä pätee niin perusarkeen kuin tuotteisiin ja palveluihin – oli kyseessä sitten mobiilimaksupalvelu, välipalapatukka tai hotelli. Loistavastikin konseptoitu ja toteutettu uutuus voi kadota massaan, jos sitä ei jalkauteta onnistuneesti. Tärkeintä on tulla löydetyksi ja huomatuksi siellä, missä ne omat potentiaaliset ja olemassaolevat asiakkaat elävät ja ovat 24/7.  Tästä syystä uutuuksien lanseerauksissa sosiaalista mediaa ei voi ohittaa.

Tämän muistilistan avulla tuotteesi tai palvelusi elää ja tavoittaa somessa kohderyhmää tuloksellisesti – pitkään lanseerauksen jälkeenkin.

1. Suunnittele >>

Älä onnistu sattumalta, vaan suunnittelemalla. Se on yleensä kannattavampaa. Hahmota kuka (tekee), kenelle (kohdennetaan), miksi (tavoitteet), mitä (sisällöt), missä (kanavat) ja milloin (aikataulutus).

2. Ota omat mediat käyttöön tai luo sellaiset >>

Ole siellä missä kohderyhmäsikin on ja käytä hyväksi omaa mediaa kuten omia some-kanavia ja verkkosivua. Oman median laatu ja kiinnostavuus vaikuttavat mielikuvaan yrityksestä, sen tuotteista ja palveluista. Kilpailussa ihmisten huomiosta ja kiinnostuksesta oma media on oikein käytettynä myös se vaikuttavin media.

3. Mainosta >>

Onko uutuutesi näkemisen arvoinen? Hyvä. Sitten sitä kannattaa myös mainostaa relevantin kohderyhmän keskuudessa somessa. Erottautuminen ja huomion herättäminen on vaikeaa varsinkin, jos kukaan ei kertakaikkiaan löydä sinua. Ilman mainosrahaa tämä alkaa nykyisessä sisältömeressä olemaan hyvin, hyvin vaikeaa.

4. Osallista >>

Ota kohderyhmä mukaan somessa osallistamalla. Kannusta ihmisiä kertomaan omia tuntoja ja mielipiteitä. Osallistaminen herättää aina enemmän kiinnostusta ja kaikupohjaa kuin yksisuuntainen kuuluttaminen.

5. Älä aliarvioi somea tuote- ja palvelukehityksen työkaluna >>

Osallistamisen kautta eli ihan vaan kysymällä ja kuuntelemalla sinun on mahdollista somessa saada suoraa ja arvokasta palautetta, jota on mahdollista käyttää tuote- ja palvelukehityksessä. Parempi kuluttaja- ja kohderyhmäymmärrys ei tuota vain parempaa markkinointia, vaan paremmin myyviä tuotteita tai palveluja.

Ja jos tuntuu, että lanseerausten lentoon saaminen somessa ei onnistu pelkillä omilla käsillä, apupilotteja löytyy läheltä.

Lue myös Lanseeraus lentoon somessa – Case Holiday Inn Open Lobby