Facebookin kilpailusäännöt 2016

29.03.2016|

Säännöt päivitetty – Tuoreet säännöt löydät klikkaamalla tästä.

 

facebook-saannot-stencil

Innostuin bloggaamaan Facebookin kilpailusäännöistä, kun viime viikon koulutuksessa kävimme läpi aikajana-arvontoja ja kuulin yleisöstä kommentin: “No nyt ymmärrän, miksi kirjanpitäjämme ehdotti, että palkinnoista ilmoitetaan verottajalle ennen kuin saamme heidät peräämme.”

TYKKÄÄ JA JAA! TYKKÄÄ JA VOITA! Näihin kilpailuihin ja arvontoihin voi törmätä Facebookin uutisjanalla päivittäin. Milloin palkintona on auto, kallis sormus, rahaa tai vaikkapa iPad. Omiin silmiin kuitenkin näyttää usein siltä, että järjestäjä ei tunne vastuutaan eikä erota kilpailun ja arvonnan eroa. Suurin osa näistä aikajanakilpailuista on Facebookin sääntöjen ja usein myös Suomen lakien vastaisia.

Kilpailu, arvonta vai arpajaiset?

Juridisesti termeillä on eroa. Arpajaisissa eli arvonnoissa voittaminen perustuu ainakin osittain sattumaan. Kilpailussa sen sijaan jonkun pitää olla parempi kuin toisen. Osallistuja ansaitsee voiton omilla tiedoillaan ja taidoillaan. Kilpailun voi toki muuttaa arvonnaksi säännöissä esimerkiksi näin: “Kilpailun voittaja arvotaan kaikkien kuvien lähettäneiden kesken”.

Kampanjan luonteen määrittelyllä on merkitystä verotuksen kannalta. Arpajaiset ja arvonnat kuuluvat aina arpajaisverolain piiriin. Voittajille palkinnot ovat verovapaita, ja markkinoija maksaa arpajaisveron.

Kilpailuista saadut palkinnot puolestaan ovat voittajalle veronalaista tuloa eli voittaja maksaa verot.Tässä tapauksessa jää kilpailijan vastuulle ilmoittaa voitto tai palkinto veroilmoituksella ja kilpailun järjestäjän velvollisuus on ilmoittaa antamansa palkinnot ja voitot vuosi-ilmoituksella verottajalle.

Lyhyesti yhteenvetona: Arpajaisissa järjestäjä vastaa veroista, kun taas kilpailussa voittaja vastaa veroista, ellei säännöissä toisin määrätä.

Arpajaisverolakisäädäntöön voit tutustua tarkemmin vero.fi ja finlex.fi sivuilla.

Kunnioita osallistujaa – kerro säännöt!

Kilpailun tai arvonnan järjestäjä on velvollinen kertomaan osallistujille säännöt. Se antaa myös hyvän ja luotettavan kuvan järjestävästä tahosta. Jos verottaja ottaa yhteyttä näissä asioissa, ei selitykseksi jälleen kerran riitä: “No mutta kun kaikki muutkin tekevät niin”. Asianajaja Elina Koivumäki kertoi #somedrinkit tapahtumassa, että jos pitää valita kumpaa noudatetaan Suomen lakia vai palvelun omia sääntöjä, tulee aina ensimmäisenä noudattaa Suomen lakia. Molempia on kuitenkin helppo noudattaa.

Vinkit:

  1. Kerro säännöistä selkeästi päivityksessä tai ohjaa osallistuja linkin avulla erilliseen sääntödokumenttiin. Esimerkki sääntödokumentista: http://arkipako.fi/saannot/.
  2. Kerro kuluttajalle osallistumisaika, -tapa ja -ehdot sekä mitä voi voittaa. Facebook-kilpailuissa säännöistä tulee myös käydä ilmi, että osallistujat vapauttavat Facebookin kaikesta vastuusta sekä se, ettei Facebook suosittele eikä hallinnoi kampanjaa millään tavalla eikä se liity mitenkään Facebookiin.

Mitä siis saa ja ei saa tehdä?

Saat:

  • pyytää osallistujia tykkäämään ja/tai kommentoimaan itse tuottamaasi sisältöä osallistuakseen kisaan.
  • pyytää äänestämään esim. kuvasta tykkäämällä tai pyytää käyttäjiä lähettämään sivun ylläpidolle yksityisviestin, jolla hän osallistuu kilpailuun.

Oman sivusi aikajana on siis käytössäsi.

Et saa:

  • käyttää henkilöprofiilia yrityksen toimintaan.
  • vaatia käyttäjää jakamaan kisaa omalla aikajanallaan osallistuakseen kisaan
  • vaatia käyttäjää jakamaan kisaa kaverinsa aikajanalla tai merkkaamaan (tägäämään) kaverin kommenttiin tai kuvaan osallistuakseen kisaan.
  • vaatia tykkäämään sivusta osallistuakseen kisaan.

Eli käyttäjän oma tai hänen kaverien aikajana ei ole käytössäsi.

Kannattaa muistaa, että aina voi pyytää henkilöä tykkäämään ja jakamaan sisältöäsi, mutta TYKKÄÄ JA JAA ei saa olla kisaan osallistumisen ehto.

Tykkää ja jaa ei saa olla kisaan osallistumisen ehto.

Jäikö kilpailuista tai arvonnoista vielä kysyttävää? Ota rohkeasti yhteyttä:

Anu Laitila, anu.laitila@grapevine.fi, +358 40 84 55 021 tai Twitterissä @anujanina. 

 

Kirjoittaja:

Sukella kanssamme sosiaalisen median, markkinoinnin ja modernin liiketoiminnan uutisiin ja ilmiöihin! Grapevinen blogista löydät näkemyksiämme aiheesta, toimistomme kuulumisia sekä ennen kaikkea konkreettisia vinkkejä, miten yritykset voivat kehittää omaa (digi)markkinointiaan.