5 hyvää syytä: miksi LinkedInissä kannattaa olla?

01.04.2015|

Enhän mä ole vaihtamassa työpaikkaa! Ei mulla ole muutenkaan aikaa hengailla somessa, eiköhän se Facebook riitä. Tyypillisiä kommentteja, joita kuulen, kun koulutuksissani tulee aika tutustua LinkedIniin.

Vaikka tilanne on muuttunut melkoisesti viimeisen viiden vuoden aikana, silti suomalaisten (lokaation mukaan listattujen) LinkedIn-käyttäjien määrä on tällä hetkellä eli 28.3.2015 tasolla 768 672. Alussa kuvaamani reaktiot kertovat omaa kieltään: palvelun hyötyjä ei ymmärretä. Siksi listaan nyt 5 tärkeintä syytä ottaa LinkedIn haltuun.

LinkedInin hyödyt juuri sinulle

1. Verkostoituminen

Aito verkostoituminen on jotain aivan muuta kuin verkostomarkkinointia tai pyramidihuijaus. Kyse on auttamisesta ja saamisesta. Kun joku tarvitsee vaikkapa työlleen tekijää, se löytyy helpoimmin ja turvallisimmin verkoston kautta. Luottamus ja suosittelu, siitä on siis kyse.

LinkedIn toimii juuri näin. Mitä laajemman kontaktiverkoston omaat tässä kanavassa, sitä varmemmin saat apua, kun sitä tarvitset. Kun siis olet tekemisissä uuden ihmisen kanssa, etsi hänen profiilinsa ja pyydä kontaktiksi. Aktiivinen verkostoituja pitää LinkedIn-profiilinsa ajan tasalla paremmin kuin käyntikorttinsa.

2. Asiantuntijuus

LinkedIn tarjoaa monenlaisia työkaluja asiantuntijuuden esittelyyn sekä henkilöille että yrityksille. Molemmat voivat tehdä päivityksiä, joiden avulla jaetaan hyvää tietoa tai otetaan kantaa ajankohtaisiin asioihin.

Henkilöt voivat myös julkaista bloginomaisia Pulse-artikkeleita. Yritykset puolestaan voivat perustaa ns. Showcase-sivun, jonka avulla jonkin teeman haltuunottaminen toimii paremmin kuin yrityssivun kautta. Lue lisää showcase-sivuista täältä.

3. Sisältö

Mielestäni LinkedInin parasta antia on monipuolinen ja ajankohtainen sisältö. Jos olet kyllästynyt Facebookin kaupassakäynti-päivityksiin, niitä et LinkedInistä löydä. Muiden käyttäjien, ryhmien ja yritysten tarjoama sisältö on sitä tuoreinta oman alan sisältöä, josta on aidosti hyötyä ja joka herättää keskustelua.

Omien kontaktien päivitysten lisäksi saat itsellesi mielenkiintoista asiaa omaan syötteeseesi seuraamalla niitä yrityksiä ja Showcase-sivuja, jotka sinua itseäsi kiinnostavat. Pulseen puolestaan kokoaa tuotettua sisältöä kategorioittain juuri haluamallasi tavalla. Pulsen sisällöt löytyvät täältä.

4. Työnhaku

Työpaikkojen bongaaminen on se selkein LinkedInin käyttötarkoitus. Jos olet miettinyt työpaikan vaihtamista, viilaa ensitöiksesi oma profiilisi esittelykelpoiseksi. Tähän tehtävään löydät ohjeet täältä.

Muista myös, että tänä päivänä varsinkin asiantuntijatehtävissä työnhakijaa arvioidaan paitsi kokemuksen ja koulutuksen mukaan, myös verkoston perusteella. Mitä enemmän tehtävä sisältää asiakasrajapinnan tai sidosryhmien kanssa työskentelyä, sitä enemmän verkostolla on painoarvoa.

5. Rekrytointi

Työnantajalle LinkedIn tarjoaa hyvän näköalapaikan hakijoiden vahvuuksiin. Suosittelenkin sijoittamaan premium-tiliin, mikäli tehtäväsi on käydä läpi työnhakijoiden taustoja tai jos yrityksellänne on tapana tehdä head huntingia. Premium-tilin avulla henkilöprofiileista näkee vähän perusasioita enemmän, vaikka kyseinen henkilö ei olisikaan omassa verkostossasi.

Meille Grapevinessa ehdoton edellytys on, että hakijalla on LinkedIn-profiili kunnossa. Tehtävästä riippuen myös verkostolla on merkitystä. Hakijoita on helpompi vertailla, kun ”CV” eli profiili on kaikilla samassa muodossa. Ja toisaalta jo profiilin olemassa olo kuvastaa hakijan ymmärrystä tämän päivän työnhakuprosessista.

Jos LinkedIn on itselläsi tai yritykselläsi vielä vaiheessa ja kaipaat projektiin apua, tutustu ihmeessä sparraus-palveluumme täällä.

Kirjoittaja:

Neljänkympin rajapyykin ylittänyt Grapevinen toimari ja perustaja. Kiinnostunut erityisesti liiketoiminnan kehittämisestä, johtamisesta ja tuloksellisuudesta. Kotona 2 lasta, 1 mies ja koiria vaihteleva määrä.