Kampanjasuunnittelu + markkinointijuridiikka = huoleton ratkaisu

24.10.2012|

Markkinointijuridiikka_sosiaalinen_mediaNetissä on käynnissä parhaillaankin satoja erilaisia kampanjoita, näin myös sosiaalisen median palveluissa. Markkinointijuridiikka ei liene ole kampanjasuunnittelijan kivoin kaveri, mutta pakollinen sellainen.

Olin sivistämässä itseäni MTL:n markkinointijuridiikan semiinaarissa ja se kannatti. Hihaan jäi hyviä muistutuksia ja uuttakin oppia. Nämä knopit tietäen voit huoletta vetää markkinointikampanjasi läpi ilman jälkipuheita.

Opettele rutiiniksi juridiikan viitekehys. Mieti, missä tapauksissa markkinointijuridiikka yleensä astuu kuvaan? Lakeja tai säännöksiä ei tarvitse muistaa ulkoa, eivät lakimiehetkään muista. Tärkeintä on se herätyskello, joka pirisee esimerkiksi kilpailu- tai kampanjaehtojen laatijalla.

Mainostaja on aina vastuussa lain kirjaimen noudattamisesta vaikka sen totetuttaisi yhteistyökumppani. Esimerkiksi rekisterinpitäjä = mainostaja on vastuussa, että henkilötietojen käsittely noudattaa lakia. Yhteistyösopimuksilla voi sitten varmistaa vastuut sisäisessä työskentelyssä. Sosiaaliseen mediaan soveltuu sama lainsäädäntö kuin muuhunkin mediaan tai mainontaan.

Tavaramerkit on suojattuja myös sosiaalisessa mediassa. Esimerkiksi Facebook-mainonnassa vain merkin haltija saa käyttää omistamaansa logoa. Kuluttajat voivat myös innoissaan perustaa valeprofiileja ja sivuja käyttäen luvatonta kuvamateriaalia tai tavaramerkkejä. Mainostajia suositellaan seuraamaan miten heidän tunnisteitaan käytetään eri palveluissa.

Markkinoinnin on oltava tunnistettavaa. Kaupallinen tarkoitus ja markkinoinnin takana oleva toimija on oltava selkeästi näkyvissä ja/tai tunnistettavissa.

a)Älä feikkaa keskusteluissa. Esimerkiksi paljon asiakaspalautetta saavan operaattorin henkilökunta ei saisi esiintyä keskustelupalstalla kuluttajina, jotka arvioivat siellä yrityksen toimintaa. Tämä on hyvä huomioida myös yritysten sisäisissä ohjeistuksissa. Kuvitteelliset hahmot on kiellytty Facebookin säännöissäkin ja sen lisäksi toiminta menee myös laittomuuden puolelle.

b)Kerro, jos joku maksaa sinulle bloggaamisesta. Blogien sponsoroinnin pitäisi olla läpinäkyvää. Sponsorointi tulee tuoda esille esim. tuotetta koskevassa blogikirjoituksessa. Odotettavaa on, että näistä keisseistä ollaan näkemässä tulevaisuudessa myös ensimmäinen markkinaoikeuden päätös.

Hanki oikeudet osallistujien tuottamaan sisältöön. Isännöitkö kisaa, jossa kilpailijaa pyydetään lähettämään kuva, video, runo tai muu teos? Muista aina pyytää osallistujan suostumus kilpailijan nimen ja kilpailutöiden julkaisuun ja kertoa selkeästi käytön ehdoista: aikarajaus, mediat, korvaus. Käyttöoikeuksien kanssa kannattaa olla myös tarkkana, joskus jopa erilliset sopimukset voivat olla järkeviä.

Auta kilpailijaa osallistumaan oikein. Sisällöntuotannollisissa kilpailuissa voi vahingossa käydä niin, että osallistujan ottamassa kuvassa tai videossa näkyy tuotemerkkejä tai muita immateriaalioikeuksia loukkaavaa sisältöä, joihin ei ole julkaisuoikeutta. Ohjeista kisat selkeästi, mitä materiaalissa voi ja ei voi näkyä. Anna osallistujalle myös tarvittaesesa oikeus omien logojesi käyttöön.

Huolehdi veroasiat kuntoon. Osittain tai kokonaan sattumaan perustuvien arvontojen palkinnoista menee vero, jonka maksaa arvonnan järjestäjä. Taitoon tai suoritukseen perustuvien kilpailupalkintojen veroista vastaa voittaja itse. Myös kilpailun järjestäjän tulee ilmoittaa palkinnosta verottajalle.

Näistä vinkeistä vastasi Asianajotoimisto Juridia Oy:n Elina Koivumäki. Kiitos todella selkeästä esityksestä. Herätit juridiikan elämään.

Kirjoittaja:

Sukella kanssamme sosiaalisen median, markkinoinnin ja modernin liiketoiminnan uutisiin ja ilmiöihin! Grapevinen blogista löydät näkemyksiämme aiheesta, toimistomme kuulumisia sekä ennen kaikkea konkreettisia vinkkejä, miten yritykset voivat kehittää omaa (digi)markkinointiaan.