Yhteisömanagerit vastaavat jo useissa yrityksissä muun muassa ammattimaisesta sisällöntuotannosta ja asiakaspalvelusta sosiaalisen median kanavissa.

Yhteisömanagerin tehtävänä on myös pysyä muutosten keskellä aallon harjalla. Päivityksia eri alustoihin tulee nimittäin viikottain. Pelkästään viimeisen parin viikon aikana Facebook lanseerasi uuden sovelluksen tapahtumille, palvelun yritysten sisäiseen viestintään nimeltä Workplace ja näiden lisäksi Facebookin ryhmissä on aloitettu testaamaan mainontaa.

Sen lisäksi yhteisömanagerit joutuvat painimaan jatkuvien käyttöliittymämuutoksien ja bugien kanssa. Viime viikonloppuna törmäsin erään urheilutoimijan kanssa ongelmaan, joka jäädytti Facebookin lisäksi koko selaimen linkkipäivitystä julkaistaessa. Lopulta kiertotie julkaisemiseen löytyi Hootsuiten kautta. Tämä asia ei käynyt ainoastaan yhden linkin kanssa vaan monen linkin kanssa, julkaisuun kokeiltiin myös eri selaimia, koneita ja mobiililaitteita. Yhden julkaisun tekemiseen kului paljon turhaa aikaa.

Alla ensimmäiset 10 vinkkiä yhteisömanagereille, jotka toivottavasti auttavat päivittäisissä askareissa kuten moderoinnissa.

1. Sanasuodatin

Jos haluat helpottaa moderointityötä niin voit estää automaattisesti tiettyjen sanojen julkaisemisen sivullasi. Tätä suodatinta käyttävät erityisesti mediat, jotka uutisoivat asioista, jotka herättävät suuria tunteita. Työkalu on näppärä, myös tilanteeseen jos FB-sivu joutuu häiriköiden kohteeksi niin kuin Unicefille kävi.

Kohta löytyy Facebookin asetuksista.

vinkki_1

2. Viestien piilottaminen

Mieti aina tarkasti kannattaako viestejä poistaa Facebook-sivuilta. Useimmissa tapauksissa on riittävä, että piilottaa kommentin. Näissä tapauksissa kommentti näkyy ainoastaan kommentoijalle ja hänen ystävilleen. Jos kommentit ovat ala-arvoisia jatkuvasti, kannattaa tietenkin miettiä henkilön estämistä sivuilta. Se onnistuu samasta kohdasta kuin kommentin piilottaminen.

Kommentti piilotetaan klikkaamalla kommentin kohdalla oikeassa yläkulmassa olevaa väkästä alaspäin ja saat samalla alla olevan ruudun esiin.

vinkki_2

3. Business Manager

Hallinnoitko Facebookissa useita tilejä ja haluaisit moderoida niitä yhdestä paikasta ja erotella yrityksien sivut omistasi? Jos vastasit kyllä, ota käyttöön Facebookin ilmainen työkalu Business Manager, jolla hallinnoit näppärästi yhdestä paikasta niin mainostilejä kuin sivuja. Business Managerin kautta on myös helppo hallinnoida sivujen käyttöoikeuksia.

Lisätietoa Business Managerista löydät Facebookin sivuilta.

4. Power Editor

Jos haluat siirtyä seuraavalle tasolle mainoksien suunnittelussa, kannattaa testiin ottaa Facebookin työkalu nimeltä Power Editor. Power Editor mahdollistaa mainoksien tekemiseen monia uusia ulottuvuuksia ja mm. eri mainosversioiden hallinta on helpompaa. Lisätietoja voit lukea täältä.

Power Editor toimii yleensä parhaiten Chrome selaimessa.

5. Facebook-sivun ylläpitäjien oikeudet

Facebook-sivuilla on viisi eri tason moderaattoria, joilla kaikilla on hieman erilaiset oikeudet. Alla olevasta taulukosta selviää jokaisen moderaattorin oikeudet.

Muistatko muuten, koska olet viimeksi tarkistanut kenellä on oikeudet Facebook-sivuillesi? Usein mm. vanhat työntekijät unohtuvat sivun ylläpitäjäksi. Olisiko siis aika myös tehdä tarkistus omalle sivullesi ja poistaa sieltä ylimääräiset moderaattorit ihan turvallisuussyistä? Vanha työntekijäsihän saattaa olla nykyään kilpailijalla töissä.

Facebook käyttäjäoikeudet

6. Mainosten kuvakoot

Facebook-mainonta on monelle brändille jo välttämätöntä näkyvyyden saamiseksi. Facebook tarjoaa monia eri mainosformaatteja, jotka uusiutuvat säännöllisin väliajoin.

Facebook on määritellyt mainosformaattejaan tavoitteiden mukaisesti ja suosittelenkin tutustumaan eri formaatteihin. Näin varmistat, että mainoksesi aina näyttää hyvältä päätelaitteesta riippumatta. Facebookin oma päivittyvä mainosformaattisivusto löytyy täältä ja kuvakoot löytyy myös visuaalisena taulukkona täältä.

7. Emojit

Instagramin tekemän kyselyn mukaan suomalaiset ovat maailman innokkaimpia emojien käyttäjiä eikä varmasti ole sattumaa, että meillä on nykyään omat  Suomi-emojitkin.

Jos teet Facebook-päivityksiä puhelimella, ovat emojit helposti saatavilla näppäimistöstä, mutta läppärillä niitä joutuu hieman kaivelemaan.

Oma suosikkisivuni emojien kopiomiseen läppärillä on GetEmoji ja Emojipedia.

Jos Suomi-emojit kiinnostavat niin ne voi ladata talteen täältä.

Mäkin käyttäjälle vinkki: kirjoittaessasi tekstiä koneella saat emoji-näppäimistön käyttöön painamalla ctrl+cmd+space.

8. Arvonnan säännöt: mitä saa ja mitä ei saa tehdä

Facebookissa näkyy edelleen usein Facebookin sääntöjen vastaisia kilpailuja ja arvontoja. Tässä lyhyt kooste mitä saa ja mitä ei saa tehdä:

Saat:

  •   pyytää osallistujia tykkäämään ja/tai kommentoimaan itse tuottamaasi sisältöä osallistuakseen kisaan
  •   pyytää äänestämään esim. kuvasta tykkäämällä tai pyytää käyttäjiä lähettämään sivun ylläpidolle yksityisviestin, jolla hän osallistuu kilpailuun

Oman sivusi aikajana on siis käytössäsi.

Et saa:

  • käyttää henkilöprofiilia yrityksen toimintaan
  • vaatia käyttäjää jakamaan kisaa omalla aikajanallaan osallistuakseen kisaan
  • vaatia käyttäjää jakamaan kisaa kaverinsa aikajanalla tai merkkaamaan (tägäämään) kaverin kommenttiin tai kuvaan osallistuakseen kisaan
  • vaatia tykkäämään sivusta osallistuakseen kisaan

Eli käyttäjän oma tai hänen kaverien aikajana ei ole käytössäsi.

Muistathan lisäksi kertoa kuluttajalle osallistumisajan, -tavan ja -ehdot sekä säännöt ja mitä arvonnassa voi voittaa. Syvempää tietoa mm. kilpailun ja arvontojen eroista löytyy Facebook-arvonta blogipostauksestani.

9. Yksityisviestien merkinnät

Jos Facebook-sivusi kautta pystyy lähettämään yksityisviestejä yrityksille, kannattaa harkita viestien kategorisointia. Kategorisointi toimii värikoodien avulla ja se helpottaa mm. viestiketjujen hakuja. Jos sivullanne on monta moderaattoria, kategorisointi auttaa myös tiimiä pysymään hereillä siitä, mitkä keskustelut ovat käynnissä ja mitkä eivät. Merkinnät näkyvät ainoastaan moderaattoreille.

Merkinnät lisätään avoinna olevan viestin oikealta puolelta “otsikot” alta.

vinkki_9

10. Yksityisviestien muistiinpanot

Yksityisviestien muistiinpanoihin on näppärä tallentaa erilaista tietoa. Kontaktoimme usein asiakkaiden kilpailun voittajia Facebookin kommenteissa ja pyydämme heitä lähettämään yhteystiedot yksityisviestillä. Muistiinpanoihin on nopea tallentaa info, minkä palkinnon henkilö on voittanut. Näin tieto jää arkistoon ja siihen on helppo palata.

Jos FB-sivua moderoi monta henkilöä, muistiinpanoihin voi jättää myös tiimille viestiä. Esimerkkinä asiakaspalvelutilanne on kesken ja tarvitsee vielä seurantaa. Muistiinpanojen tärkeys korostuukin, jos sivustolla on monta käyttäjää.

Merkinnät lisätään avoinna olevan viestin oikealta puolelta “otsikot” alta.

vinkki_10

 

Lisää vinkkejä somekanavien käyttöön löydät blogistamme, jos kaipailet koulutusta itsellesi tai työyhteisöllesi vaikkapa Business Managerin käyttöönotosta tai asiakaspalvelusta somessa, ota yhteyttä!