Koukuta kuvilla – Instagram-vinkit yrityksille

23.11.2012|

Melko tarkkaan kaksi vuotta sitten avattu kuvienjakopalvelu Instagram on kerännyt jo 100 miljoonaa käyttäjää. Jotain palvelun potentiaalista kertoo se, että Facebook osti Instagramin viime keväänä miljardilla.

Olen itse kova Instagram-fani. Parasta Instagramissa on sen aitous. Sen avulla kuka tahansa voi jakaa oman elämänsä kuva-albumin ja kertoa oman tarinansa – myös yritys. Muun muassa Pepsi, CNN ja Starbucks ovat levittäneet brändinsä ilosanomaa Instagramissa jo pitkään. Suomessa yritykset ovat vasta heräilemässä.

Tarkkailemalla esimerkiksi #finland -hashtagiä (0,5 milj. kuvaa) Instagramissa, voidaan havaita, että kyllä suomalaisetkin ovat jo löytäneet palvelun. Olisiko sinulla ja yritykselläsi jotain annettavaa tähän kuvavirtaan?

Viisi vinkkiä yrityksille

1. Kerro tarina

Instagram on muutakin kuin kuvienjakopalvelu. Se on mahdollisuus kertoa ja luoda tarinoita – avoimesti.

2. Vie seuraajasi matkalle kulisseihin

Näytä asiakkaillesi, kuinka heidän lempituotteensa syntyvät. Tai mikä parempaa, vilauta heille tulevia uutuuksia!

3. Kuvaa tuotteitasi/palveluitasi luovasti

Aktivoi kysymyksillä ja arvuutuksilla.

4. Esittele tekijät

Kuvaa toimistosi ihmisiä ja anna yrityksellesi kasvot. Ota Instagram mukaan työmatkalle ja messuille.

5. Analysoi kuviesi suoriutumista

Instagram antaa sinulle mahdollisuuden tarkkailla, mitkä kuvistasi luovat eniten pöhinää. Ehkäpä seuraava printtimainos syntyy kuvasta, joka aiheutti suurimman mielenkiinnon Instagramissa?

Esimerkki Instagramin luovasta hyödyntämisestä

Pitkään ainoastaan mobiilipalveluna toiminut Instagram julkaisi muutaman viikko sitten web-profiilit. Uskotko, että web-profiilit tulevat lisäämään yrityksien määrää Instagramissa?

Kirjoittaja:

Mediatekniikan insinööri, visualisti ja kasvuhakkeri. Grapevinen osakas ja ikuinen uuden oppija. Tuntee verkon tekniikat, puhuttavimmat palvelut ja kuhisevat kanavat.