+358 45 674 4768 (Marika) +358 45 863 6668 (Mervi) Kaikki yhteystiedot
0

Facebook timeline tulee – oletko valmis?

Rummun pärinää. Saammeko esitellä? Facebookin tuoreimmat sivuihin vaikuttavat uudistukset ovat täällä. Kokonaispakettia sanotaan timelineksi. Paljon on twiittejä virranut tämän iltapäivän ja illan aikana tageilla #facebook ja #timeline. Kansa kohisee, tai ainakin me markkinointiväki.

Mikä muuttuu? Tässä yhteenveto merkittävimmistä muutoksista, jotka astuvat voimaan 30.3.2012. Sivujen ylläpitäjät voivat toki päivittää sivun uuteen muotoon vaikka heti. Mutta lue nämä ensin, ennen kuin klikkaat "Päivitä".

1. Aikajana

Sivun esitystapa muuttuu seinästä aikajanaksi. Seinäpäivitykset pysyvät tallessa jatkossakin hienosti ja suhde faneihin rakentuu entistä visuaalisemmaksi. Tämän myötä emme voi enää käyttää ns. tervetuloa -sivua, jolla pyrittiin nalkittamaan uudet kävijät faneiksi.

2. Kansikuva

Uudet kävijät laskeutuvat automaattisesti seinälle. Vaikutus tulijaan tehdään uudella kansikuvalla, joka on kooltaan 851 x 315 px. Kansikuvaa voi ja kannattaa käyttää ajankohtaisten promootioiden ja tärkeiden viestien esiintuomiseen. Vaihda kuvaa siis useasti. Näyttävyydellä ei ole rajaa – käyttäkää mielikuvitusta ja kertokaa samalla, miksi kannattaa tykätä. Coca Cola tässä alla näyttää hienosti mallia.

3. Historia

Aikajanan myötä voit rakentaa brändillesi näyttävän historian aina syntyhetkistä saakka. Kaiva naftaliinista vanhat lehdet, telkkumainokset, logot ja tarinat. Tuo knoppitieto fanien ulottuville ja käytä runsaasti kuvia! New York Times on rakentanut hienon historiikin Facebookiin.

4. Visuaalisuus

Seinäpäivitykset (vai ovatko nyt aikajanapäivityksiä?) saavat näkyvyyttä ja tekevät aikajanasta komean näköisen, kun käytät päivitysten yhteydessä näyttäviä kuvia. Tätä kohtaa en voi liikaa korostaa. Voit voittaa ihmiset mukaan, kun he näkevät mitä kaikkea kivaa viihdettä tarjoat. Ben & Jerry's on ymmärtänyt nämä vaatimukset oivasti.

Sivujen ylläpitäjät voivat myös "lukita" haluamansa sisältöpäivityksen viikoksi näkymään ensimmäisenä aikajanalla. Tämän avulla voidaan tuoda esiin tärkeää viestiä, jota halutaan takoa kävijöiden verkkokalvolle.

Tykkääjien uutisvirrassa päivitykset näkyvät kuten ennenkin. Siinä ei siis ole tapahtunut muutoksia – ainakaan vielä.

5. Tabit eli välilehdet

Promootiot, kisat ja faniaktiviteetit onnistuvat edelleen. Tilaa on käytössä roimasti enemmän kuin ennen, joten käytä tämä hyödyksi. Kilpailutoteutuksissa toimii edelleen näkymät faneille ja "ei faneille", mutta uusi eksklusiivinen sisältö ei lataudu enää automaattisesti tykkäämisen jälkeen. Tämä on selkeä puute, jonka toivoisin kyllä korjaantuvan ajan kuluessa.

6. Henkilökohtaiset viestit

Tykkääjät voivat lähettää sivusi kautta henkilökohtaisen viestin. Tämä mahdollistaa huippuluokan asiakaspalvelun. Voit itse päättää, onko viestin lähetysmahdollisuus aktivoitu. Nyt ei siis tarvitse välttämättä huudella seinällä, voit myös itse kannustaa faneja ottamaan yhteyttä privaatisti. Tältä viestit näyttävät sivun ylläpitäjälle/kysyjälle.

Tässä vielä Facebookin oma opas sivumuutoksia koskien. Ihan passeli opus, kannattaa vilkaista. (pdf-muodossa)

Sitten vain suunnittelemaan uusia sisältöjä ja näyttäviä kuvia! Jos et tiedä mistä aloittaisit, niin autamme kernaasti.


Kirjoita kommentti